فهرست مطلب

مصاحبه ي زنده ي ديان ساير با مايكل جكسون و ليزا ماري پريسلي - جكسون در صحنه ي قديمي ام.جي.ام در استوديوي فيلمبرداري سوني پيكچرز در هاليوود انجام و بطور زنده از شبكه اي.بي.سي در ايالات متحده و ايستگاههاي تلويزيوني سراسر دنيا پخش شد.

قسمت مقدماتي مصاحبه

ديان ساير: در موردش شك نكنيد. با وجود تمام آن تصورات و زرق و برقها، مايكل جكسون يك سوژه ي واقعي است. در اين شهر از هر كسي كه سؤال كنيد، از مردمي كه در كمپاني موسيقي سوني هستند بپرسيد كه ميگويند آلبوم بعدي او و ويدئوهايش به تنهايي ميتواند قريب به يك بيليون دلار در سراسر دنيا عايدش كند. پس سخت نيست كه بفهميم چرا موج ُشك اتهامات دو سال قبل به عنوان آخرين زلزله ي اينجا به ثبت رسيد. چيزي كه همه ميخواهند بدانند اين است كه آيا او واقعأ در راه بازگشت است؟

به نظر ميرسد در اين ساعت، صحنه ي قديمي ام.جي.ام در استوديوي فيلمبرداري سوني پيكچرز، جايي كه تمامي آن روياها بر روي فيلم آورده شده، مكان مناسبي براي شروع باشد. زيرا هر فكري كه در مورد مايكل جكسون ميكنيد، نميتوا نيد چيزهايي را كه به دست آورده است ناديده بگيريد، يك پسر كوچك با تمامي روياهايي كه در صدايش موج ميزند.

اين يك دا ستان “ روزي روزگاري“ است كه همه ي ما قلبأ آن را ميدانيم.

ازاين خانه ي كوچك در گري - اينديانا، جايي كه از بين 9 بچه ي يك كارگر جراثقال، استعداد بكري بيرون آمد كه ”موتون“ را لرزاند. شنيده شده كه مايكل جكسون خانواده اش را در محدوده اي كه مخصوص ستاره هاست ميچرخاند و هدايت مي كند.

ولي ما طرف ديگر اين داستان را هم شنيده ايم. برادرها ادعا كرده اند كه پدرشان با آنها خيلي خشن رفتار ميكرده و آنها را ميزده است. اين همان مردي است كه مايكل گفت او را از ترس دچار حالت تهوع مي كرده است.

ديان ساير: اما روي سن، پسر كوچك احساس شكست ناپذيري داشت و صدايي را كه تا 25 سال بعد مردم را شيفته ي خود ميكرد، خوب به كار ميبرد. حتي در آن هنگام كه خواننده بود، اساسأ تغيير كرد. ما يك هفته و نيم پيش نشستيم و در باره ي موسيقي حرف زديم و شوي سال 1970 « اد سوليوان »
را تماشا كرديم. او دقيقأ به خاطر مي آورد كه در آن زمان به چه چيز فكر ميكرده است .


--------------------------------------------------------------------------------

( ضبط شده در استوديوي ضبط صدا )


--------------------------------------------------------------------------------

” مايكل: مثل اين بود كه همه ي دنيا داشتن من را نگاه ميكردن. پدرم هميشه به من ميگفت ” خراب كاري نكن“ و ميدونين من حس كردم كه همه چيز را بلد بودم و اگه چيزي خراب ميشد، حس كردم كه ميتونم بپوشونمش

ديان ساير: اما همراه با بزرگ شدن چيزي را از دست داده بود كه نميشد روي آن قيمتي گذاشت. او گفت كه اين يك غم بزرگ بود. اينكه مردم خيره ميشدند در حاليكه به وضوح آرزو ميكردند كه او هنوز همان پسر بچه ي كوچك و بامزه بود. در آن زمان مادرش نگران بود كه او عقب نشيني كند.

” كاترين جكسون: مايكل الآن خيلي ساكته. وقتي بچه تر بود اينقدر ساكت نبود. من نميدونم..... فكر ميكنم روي صحنه بودن اين كار را با اون كرده. “


--------------------------------------------------------------------------------

( مصاحبه ي سيلويا چيس، اواخر دهه 1970 )


--------------------------------------------------------------------------------

” مايكل: هر روز اينجا و اونجا رفتن، ميدونين، مردم و حرفهاي چرند........ خودم را غريب احساس ميكنم.

سيلويا چيس: خجالتي؟

مايكل: بله “

ديان ساير: سال 1979، او به سيلويا چيس گفت كه مردم به او اجازه نخواهند داد تا فقط طبيعي باشد.

” مايكل: اونها مثل... خوب، مثل همسايه شون با من حرف نخواهند زد. “

ديان ساير: ولي جكسون به يك شكلي از انزوا استفاده كرد تا حس خود را در مورد چيزهايي كه جديد بودند، تقويت كند.

در سال 1983 در بيست و پنجمين سالگرد « موتون » ، يك مايكل جكسون ديگر پديدار شد. چيزي كه مخلوق خودش بود. از موسيقي گرفته تا عضلات و جادو... اين يك پيروزي بود... ولي او هنوز چيزهايي را كه از دست داده مي بيند.

” مايكل: من ميخواستم پنج تا چرخش انجام بدم و بعد روي انگشت شست پام بايستم و همونجا به همون حالت بمونم. ميدونين، و اين كار را انجام ندادم. ولي اونها اين موضوع را نمي دونستن. “

ديان ساير: اين يك دستاورد دوجانبه است. يك كمال گرا كه سعي ميكند به تماشاچي ها چيزهاي بيشتري بدهد. آدمي كه صدا و رفتارش را در حد بينهايت تغيير ميدهد تا با اطرافيانش جور بشود. شما را شگفت زده ميكند كه آيا همه ي اينها قسمتي از نقشه ي اوست و يا اينكه براي اوهمانند زندان است. چون جكسون، حتي امروز هم براي هر كلمه يا نوشته يا صدا ذهن ها را تصرف ميكند.

چيزي كه شما حالا ميشنويد، صداي يك ماشين طبل زني الكتريكي نيست. اين يك انسان سيم كشي شده ي ديجيتالي است كه ميتواند 48 تا آهنگ از خودش توليد كند.


--------------------------------------------------------------------------------

نوار ضبط شده ي جعبه ي صداي مايكل در حال تقليد كردن صداي آلات موسيقي مختلف، پخش مي شود


--------------------------------------------------------------------------------

” مايكل: ميدوني منظورم چيه؟ من اين صداها را ميگيرم و ازشون به عنوان پايه ي اصلي اثر استفاده ميكنم. و تمام صداهاي نزديك به اون را ميسازم. ميدوني چي دارم ميگم؟ “