...

دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۱ | 12/11/2012

مایکل جکسون: از زبان خیاطش مایکل بوش (۲)

بخش نخست این مقاله را در اینجا بخوانید.

مایکل جکسون در مقام پیشگام و طراح مُد


mj-historyera-1.jpg

مایکل جکسون می‌توانست هرچیزی را در ذهن‌اش تجسم کند. او می‌توانست ایده‌هایش را به خوبی برای طراحان‌اش شرح دهد.

بوش می‌گوید: "تصور فردی که بتواند مُد و استایل را بهتر از مایکل طرح ریزی کند، سخت است. ایده‌ی مایکل این بود که می‌خواست سبک خویش را طراحی کند، او می‌گفت «می‌خواهم آنها از من پیروی کنند، نمی‌خوام لباس‌های آنان را بپوشم. می‌خواهم منحصر بفرد باشم. همانگونه که موسیقی من، خودِ من است؛ ظاهرم نیز باید مختص به خودم باشد.»"

با هر آلبوم، استایل مایکل نیز نو می‌شد. او که یک هنرمند کامل بود، به تمامی جزئیات دقت می‌کرد، از طراحی صحنه گرفته تا طراحی رقص و حتی منجق و ملیله‌هایی که خیاطان‌اش در لباس‌های او به کار می‌بردند.


mj-outfit-dangeroustour-1.jpg

مایکل جکسون به همان اندازه که برای رقص و آوازش مشهور است، برای لباس‌هایش نیز شناخته شده است و این شهرت مدیون همین ریزه‌کاری‌هاست.

"لباس‌ها باید با نحوه‌ی اجرای او بر روی صحنه همخوانی می‌داشتند. او می‌خواست لباس‌هایش به همان اندازه در جارختی جالب توجه باشند که بر روی تن‌اش. او می‌خواست این لباس‌ها برای نمایش در برابر مخاطبان‌اش، تمام عیار و مملو از جزئیات باشند."

لباس‌ به اندازه‌ی خود نمایش برای مایکل حائز اهمیت بود و همین نکته کافی بود تا مایکل را در میان مشتریان بوش، خاص کند. سایرین لباس را سفارش می‌دادند و پس از مدت زمانی معین آن را تحویل می‌گرفتند، اما مایکل شخصا در تمام روند کار، دست داشت.


mj-gallery-1.jpg


مایکل می‌دانست در پی چیست. او ایده‌ای در ذهن داشت و آن را به خوبی برای دنیس تامپکینز، همکار بوش شرح می‌داد. به او می‌گفت که ویدیو و آهنگی که لباس را برای آن در نظر گرفته است، چه حسی در خود دارد. و سپس دنیس تامپکینز می‌نشست و طرحی را بر روی کاغذ خلق می‌کرد.

بوش داستان‌های دلپذیر بسیاری برای گفتن دارد. برای مثال: مایکل نخستین دستکش سفید را خودش به تنهایی تهیه کرد اما کمی بعد دستکشی را که توسط بوش و تامپکینز دوخته شده بود، به آن ترجیح داد. دستکش سفید نمادین مایکل جکسون نیز حاصل یک همکاری سه نفره میان مایکل، بوش و دنیس بود. مایکل ایده‌ را در ذهن‌اش مجسم کرد، دنیس آن را بر روی کاغذ آورد و کریستال‌های سوراسکی را اضافه کرد و بوش آن را دوخت.


قانون کلی

در طراحی لباس‌های مایکل همواره یک نکته‌ی اساسی باید رعایت می‌شد. آن چیست؟ زرق و برق و تجمل؟ راحتی؟ نوآوری؟... پاسخ صحیح اینست: مسحور کنندگی

مایکل هرکجا که حاضر می‌شد، مهم نبود کجا، باید دیگران را سرگرم می‌‌کرد. لباس‌ها باید مسحور کننده می‌بودند و البته در عین شیکی، می‌بایست به او فضایی برای تحرک می‌دادند. به دیگر کلام این لباس‌ها باید همزمان با بدن، استایل و شهرت مایکل جکسون همخوانی می‌داشتند.


Michael-Lee-Bush2.jpg

یک صحنه‌گردان باید صحنه‌گردانی کند. مایکل می‌خواست حتی لباس‌هایش نیز از روش او تبعیت کنند و سرگرم کننده و جذاب باشند. او عاشق تفریح و اعجاز بود و اگر لباسی چنین حسی به او می‌داد، آن را بر روی صحنه بر تن می‌کرد. رنگ نیز یک نکته‌ی دیگر بود. مایکل لباس‌های رنگی را دوست داشت.


mj-history1.jpg

فردی شبیه مایکل جکسون؟

به باور بوش چنین فردی وجود ندارد. در وادی مُد، او هیچیک از هنرمندان دیگر را رقیب مایکل نمی‌داند. می‌گوید لباس‌های مایکل برای رقص و حرکات بزرگ تهیه شده بود اما لباس‌هایی که خوانندگان بر روی صحنه می‌پوشند چنین نیست. برای صحنه آماده شده‌اند اما نه برای یک رقصنده.

"لیدی گاگا استایل خاص خودش را دارد اما حتی او نیز تحرکات مایکل را ندارد. بیانسه لباس‌های فاخری بر روی فرش قرمز می‌پوشد اما هر فردی می‌تواند به فروشگاه بروند و آنها را سفارش بدهد... اما لباس‌های مایکل جکسون به دورانی تعلق دارند که هرگز تکرار نخواهد شد. او برترین بود و لباس‌هایش نیز باید همین ویژگی را می‌داشتند."

mj-outfit-historytour-1.jpg


"هنرمندانی مانند لیدی گاگا و بیانسه برای نمایش‌هایشان لباس‌های مخصوص طراحی می‌کنند. مخالفتی با شیوه‌شان ندارم اما آنها به اندازه‌ی مایکل در این کار دقیق نیستند و ظرافت مد نظر مایکل را در کارهایشان رعایت نمی‌کنند."

مایکل در مُد تقلید نمی‌کرد اما می‌خواست همه دنباله‌رو او باشند. اکنون هنرمندان جوانی چون کانیه وست، لیدی گاگا و جاستین تیمبرلیک لباس‌هایی بر تن می‌کنند که ما را به یاد پادشاه پاپ می‌اندازد. خانه‌ی مُد بالمین (Balmain) تعدادی کت‌ نظامی طراحی کرده است که می‌توان گفت مستقیما از لباس‌های پادشاه پاپ الهام گرفته شده است و حتی کریستوفر دکارنین، طراح این کت‌ها نیز از مایکل جکسون نام برده است.

بسیاری از طراحان از لباس‌های مایکل ایده گرفته‌اند برای مثال بیست سال پیش از آنکه طراح ترک، حسین چالایان؛ پیراهن ال‌ای‌دی معروفش را در سال ۲۰۰۸ معرفی کند؛ مایکل جکسون کت چرمی‌ای بر تن کرده بود که با استفاده از باتری، نورافشاری می‌کرد.

و نیز یک دهه پیش از آنکه پرادا در نمایش مُد سال ۲۰۱۰ از کتی با آویزهای قاش و چنگال پرده برداری نماید؛ مایکل کتی بر تن کرده بود که به جای مدال‌های سلطنتی؛ با قاشق، کارد و چنگال تزیین شده بود.


کت شام

MJ-dinner-jacket.jpg

پادشاه پاپ عادت‌های جالبی داشت، برای مثال گاهی نیمه‌های شب به خیاط زنگ می‌زد و معما طرح می‌کرد. او یکبار از بوش پرسیده بود: "آن چیست که هر زن، مرد و بچه‌ای در دنیا در موردش می‌داند؟"...«میکی ماوس» نخستین چیزی بود که به ذهن بوش رسید، اما وسایل صرف غذا، جواب مد نظر مایکل بود. مایکل از بوش خواست که با استفاده از این ابزار، لباسی برای او بدوزد.

نتیجه‌ای که بدست آمد، یک کت بود که چند تا قاشق، کارد و چنگال از آن آویزان بود و مایکل به آن عنوان «کت شام» را داد.

این مقاله ادامه دارد...

منبع: eMJey.com / Reuters & Associated Press

...