...

سه شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۰ | 29/11/2011

امروز سرنوشت کانراد موری مشخص میشود

تا چند ساعت دیگر قاضی پرونده‌ی قتل مایکل جکسون، مجازات قاتل غیرعمد او، کانراد موری را اعلام می‌کند.

مجازات او می‌تواند از ۱ تا ۴ سال زندان، عفو مشروط، حبس خانگی، انجام خدمات اجتماعی یا جریمه‌ی نقدی باشد. رسانه‌ها همواره گفته‌اند که به دلیل شلوغی زندانهای کالیفرنیا، انتظار می‌رود موری حبس خانگی دریافت نماید.

پیش از این دادستان از قاضی خواسته بود که موری را به حداکثر مجازات یعنی ۴ سال زندان و پرداخت بیش از یکصد میلیون دلار به فرزندان مایکل جکسون محکوم نماید.

کاترین جکسون مادر مایکل به تازگی گفته است که برای قاتل پسرش، حداکثر مجازات را می‌خواهد. البته گفته است:

"فکر نمی‌کنم که او می‌خواست مایکل بمیرد. او فقط می‌خواست از فرصت به نفع خودش استفاده کند."

موری در ازای دستمزد ماهانه‌ی ۱۵۰ هزار دلاری به مایکل پروپوفول تزریق می‌کرد تا او بتواند بخوابد.

امروز اعضای خانواده‌ی جکسون به استثنای فرزندان مایکل که در مدرسه خواهند بود، در دادگاه حاضر می‌شوند. مشخص نیست که آیا اعضای خانواده‌ی جکسون در دادگاه سخن خواهند گفت یا خیر. اما مامور دادگاه نقطه نظر کاترین پیرامون پرونده و درخواست حداکثر مجازات برای موری را به آگاهی قاضی خواهد رساند.

مادر موری، میلتا راش در نامه‌ای به قاضی برای پسرش تقاضای عفو کرده و گفته است:

"قلب مهربان او عاقبت برایش دردسر آفرید!"

او که در دادگاه نزدیک به جایگاه خانواده‌ی جکسون می‌نشست، نوشته است:

"من با خانم جکسون همدردی می‌کنم. حس می‌کنم که بسیار به پسرش نزدیک بود. من شخصا می‌خواستم با او روبرو شده و بگویم که چقدر بابت فقدان پسرش متاسفم اما شک داشتم که او مرا بپذیرد و نیز نمی‌خواستم نظم دادگاه را بر هم بزنم."

میلتا راش می‌گوید پسرش از فوت مایکل عمیقا متاثر است اما قصد او تنها کمک بوده است.

موری به مدت ۲ ماه هر شب به مایکل پروپوفول تزریق میکرد. این دارو می‌بایست توسط تیمی متخصص در بیمارستان و برای جراحی‌ها استفاده شود، نه به عنوان درمان بیخوابی. هیئت منصفه‌ای که ۲۲ روز پیش موری را گناهکار شناخت، دلیل عمده‌ی گناهکاری موری را قصور او در نجات جان مایکل جکسون اعلام کرد.

از آن روز کانراد موری در زندان ایالتی نگاهداری شده است.

او مایکل را در شرایط بیهوشی به مدت بیش از ۴۵ دقیقه تنها گذاشت. طی این مدت مایکل بر اثر پروپوفول دچار ایست قلبی شد. موری پس از بازگشت به اتاق نتوانست کاری از پیش ببرد. دلیل نخست گناهکاری او از دید هیئت منصفه این بود که موری کاری برای نجات جان بیمارش انجام نداده بود. او به مایکل به شیوه‌ای صحیح تنفس مصنوعی نداد، اورژانس را خبر نکرد، تقاضای کمک نکرد و به جای این کارها به جمع آوری شیشه‌های دارو پرداخت تا آثار جرم را از بین ببرد. اینها در شرایطی بود که وی مسئولیت جان مایکل جکسون را شخصا بر عهده داشت و در ازای خدمتش، پول دریافت می‌کرد. کانراد موری عامل مرگ تنها بیمارش شد.

دو دادستان پرونده، دبورا برزیل و دیوید والگرن در دادخواستی آورده‌اند که موری همچنان گناه و مسئولیت کار خود را نمی‌پذیرد و مایکل جکسون را به خاطر مرگ خودش سرزنش می‌کند. آنها می‌گویند موری سزاوار بخشش نیست. دیوید والگرن و دبورا برزیل به مستندی اشاره می‌کنند که مدتی قبل از تلویزیون آمریکا نمایش داده شد. در این مستند که پیش از اعلام حکم گناهکاری موری ضبط شده بود، وی خود را از تمامی گناهان مبرا می‌شمارد. دو دادستان می‌گویند در شرایطی که کانراد موری این فرصت را داشت تا حرف خود را در جایگاه شهود در دادگاه بر زبان آورد، ترجیح داد با رسانه‌ها به گفتگو بپردازد.

"در این فیلم او بطور واضح بیان می‌دارد که هیچگونه مسئولیتی بابت مرگ مایکل جکسون را نمی‌پذیرد. علاوه بر این او خود را قربانی به حساب می‌آورد. او متوفی را مسئول مرگ خویش عنوان می‌کند. تا بدانجا پیش می‌رود که ادعا کند توسط قربانی به دام انداخته شده و قربانی به او خیانت کرده بود."

طبق تخمین بنیاد مایکل جکسون، او می‌توانست درآمدی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از تور This Is It در لندن بدست آورد. با محاسبه‌ی نرخ بهره‌ی ۱۰٪ برای هر سال و ۲ میلیون دلاری که خرج مراسم تدفین شد، دو دادستان می‌خواهند که موری بیش از ۱۲۰ میلیون دلار جریمه به سه فرزند مایکل بپردازد.

گرچه بسیار دور از ذهن است که موری هرگز تا آخر عمر بتواند چنین پولی دست و پا کند، انتظار می‌رود که جریمه‌ی سنگین نقدی باعث شود که او نتواند از چاپ کتاب در مورد مایکل و یا مصاحبه با رسانه‌ها و ساخت فیلم پولی به جیب بزند و این به معنای حفاظت از خلوت مایکل، فرزندان او و خانواده‌ی جکسون است.

وکلای موری از قاضی تقاضای عفو مشروط کرده‌اند. آنها در شرح حال سوزناکی که برای موری نوشته‌اند، آورده‌اند:

"خانه‌ی او در کودکی برق نداشت. او با پای برهنه به مدرسه می‌رفت و خرج تحصیل خود را تمام و کمال شخصا پرداخت کرده است. او یک مرد خود ساخته است. او ۲۰ سال پزشکی کرد بدون آنکه تخلفی از او سر بزند. بیشتر بیماران او از قشر آسیب پذیر و کم درآمد بوده‌اند."

وکلا می‌گوید موری نادم و پشیمان است و برای هر اشتباهی که منجر به فوت مایکل جکسون شد، تاسف می‌خورد.

تا چند ساعت دیگر صحنه‌ی دادگاه باز هم مملو از خبرنگاران و عکاسان می‌شود و پرونده‌ی قتل مایکل بر روی میز محاکمه قرار خواهد گرفت تا سرانجام نتیجه‌ی ۲ سال و نیم تحقیق و بررسی، دوندگی و تشویش مشخص گردد.

منبع: eMJey.com / CNN

...