...

سه شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۰ | 1/11/2011

روز ۲۱ دادگاه: شاهد وکلای مدافع به خطای موری اعتراف کرد

دادستان روز گذشته پرسش و پاسخ با شاهد وکلای مدافع، دکتر پل وایت را آغاز نمود. در جلسه‌ی پیشین دادگاه، وایت ادعا نمود که مایکل جکسون مسئول مرگ خویش است.

وی دیروز گفت که مایکل پس از بیهوشی از روی تخت‌اش برخاست، سرنگی که توسط موری با پروپوفول پر شده و برجا گذاشته شده بود را در دست گرفت و مقدار زیادی از این دارو را به خود تزریق نمود.

دادستان دیوید والگرن طی یک بحث پرخاشگرانه، نقطه نظر وایت را مورد تمسخر قرار داد و آن را احمقانه خواند. در نتیجه‌ی بحث، وایت پذیرفت که موری خطا کرده است.

والگرن موقعیتی که مایکل در آن قرار داشت را تشریح کرد. او روی تخت دراز کشیده، یک سند به او وصل شده و تحت تاثیر داروهای خواب آور و پروپوفول، از هوش رفته بود.

paul-white-2.jpg

والگرن ادامه داد: "پس باید اینگونه تصور کنیم که مایکل جکسون با سرمی که به پایش وصل بوده است، توانسته راه برود. او از جا برخاسته و پایه‌ی نگهدارنده‌ی سرم را با خود حمل کرده در حالیکه یک سند به او وصل است و کانراد موری هم یک جایی آن اطراف سرگرم صحبت با تلفن است."
وایت: "این محتمل است."

اما وایت گفت که این نظریه نیازمند این است که بپذیریم دکتر موری مدت زمان بیشتری از اتاق مایکل دور بوده است. کانراد موری میگوید اتاق را تنها به مدت ۲ دقیقه ترک کرده در حالیکه دادستان این مدت را بیش از ۴۵ دقیقه می‌داند.

وایت سپس گفت که وی هرگز بیمار بیهوش‌اش را ترک نمی‌کند.

والگرن اشاره کرد که وایت، وکلای مدافع را به سمت نظریه‌ی مرگ مایکل بر اثر نوشیدن پروپوفول سوق داده بود. نظریه‌ای که در دادگاه بی‌اعتبار عنوان شد. وایت گفت که وقتی این نظریه را برای وکلای مدافع بیان می‌داشت، هیچ گونه بررسی بر روی آن انجام نداده بود و عاقبت مشخص شد که پایه‌ی علمی ندارد.

والگرن سپس پرسید: "آیا شما تا کنون درون یک اتاق خواب به فردی پروپوفول داده‌اید؟"
وایت: خیر."
والگرن: "آیا پیش از این پرونده هرگز شنیده بودید که فردی در اتاقش توسط پروپوفول بیهوش شود؟"
وایت: "خیر."

دوشنبه روز بسیار سختی برای وکلای مدافع بود. والگرن سرانجام وایت را واداشت تا اعتراف کند که موری از استاندارد پزشکی عبور کرده است. وایت گفت که تحت هیچ شریطی در اتاق خواب به بیمارش پروپوفول نمیداد. او گفت:

"هیچ پولی نمی‌توانست مرا وادار به انجام چنین کاری کند."

وایت که در جلسه‌ی روز جمعه گفته بود عملکرد موری نمی‌توانسته خطری برای جان مایکل جکسون ایجاد کرده باشد، روز گذشته پذیرفت که نحوه‌ی مراقبت پزشکی کانراد موری در اساس خطرآفرین بوده است.

وایت: "بیهوشی دادن به افراد بدون مراقبت از آنها می‌تواند خطرآفرین باشد."
والگرن: "و یا منجر به مرگ شود؟"
وایت پاسخ داد که می‌تواند منجر به حمله‌ و ایست قلبی شود. مایکل بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

کانراد موری شاهد بود که پزشک تیم وکلای مدافع او نیز مانند تمامی پزشکانی که با قسم در جایگاه نشسته بودند، وی را به خاطر استفاده از پروپوفول برای درمان بیخوابی مایکل جکسون مورد سرزنش قرار داد.

وایت گفت که استفاده‌ی موری از این دارو به عنوان درمانی برای بیخوابی یک خطای پزشکی و سوء مصرف دارو است، گذشته از این تزریق این ماده درون خانه و در نبود تجهیزات پزشکی، خطرآفرین است و هرگز نباید صورت بگیرد.

روز گذشته دکتر وایت چندین بار تلاش کرد بر اساس آنچه که دو گفتگوی مفصل با موری خواند، اطلاعاتی به دادگاه ارائه دهد. وی هربار با اعتراض دادستان روبرو شد که میگفت تنها سخن موری که مجاز به شنیدن در دادگاه است، فیلم بازجویی او با پلیس پس از فوت مایکل است که پیشتر در دادگاه نمایش داده شد.

قاضی با پذیرفتن اعتراض‌های دادستان، وایت را مورد سرزنش قرار میداد. وی همچنین به او تذکر میداد که با دقت به پرسش دادستان پاسخ دهد.

گوش وایت بدهکار نبود و قاضی هیئت منصفه را مرخص کرد تا پنهان از دید آنها به این مشکل رسیدگی کند.

پیش از آغاز جلسه قاضی به وایت هشدار داده بود که در دادگاه حرفی از گفتگوهای شخصی با موری به میان نیاورد. در یک موقعیت وایت خطاب به هیئت منصفه گفته بود: "دوست داشتم در این مورد به شما بگویم اما قاضی گفت که اجازه ندارم."

قاضی این حرف وایت را تحقیر دادگاه برشمرد و گفت که او باید در جلسه‌ی شنود روز ۱۶ نوامبر در این مورد توضیح دهد. در آن روز همچنین وایت در مورد توهین‌اش به دادستان و «تفاله» خطاب کردن وی بازخواست می‌شود.

دادستان گفت که وایت از روی نیت بد چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد و وکیل مدافع، مایکل فلانگان در مقام دفاع بیان کرد که وایت قادر نیست اطلاعاتی که از موری دریافت کرده را از اطلاعاتی که موری در فیلم بازجویی بیان نموده است، تمییز دهد.

پاستور به طعنه خطاب به فلانگان گفت:

"از تلاش‌تان ممنونم! از این واضح‌تر هم می‌شود!؟ او سعی می‌کند به هر شکل ممکن حرفهایی که جزو اطلاعات پرونده نیست را در این دادگاه بر زبان آورد. این کار به عمد صورت می‌گیرد. من که خوشم نیامد و دیگر تکرار نخواهد شد."

دکتر پل وایت در نتیجه‌‌ی رفتار غیر مسئولانه‌ و توهین‌اش به دادگاه، مبلغ یک هزار دلار جریمه شد.

وایت سپس گفت که تا کنون مبلغ ۱۱ هزار دلار به عنوان پاداش کار بر روی پرونده از جانب وکلای مدافع دریافت کرده است.

وقتی از او پرسیده شد که آیا انتظار داشت برای هر یک روز حضور در جایگاه به او دستمزد پرداخت شود، پاسخ داد که قیمت معمول برابر با ۳۵۰۰ دلار است اما او انتظار دریافت آن را نداشت چرا که بودجه‌ی وکلای مدافع محدود است.

دکتر استیون شیفر که پیش از وایت در دادگاه شهادت داده و موری را مقصر مرگ مایکل جکسون خوانده بود، می‌گفت که هیچ دستمزدی برای کار بر روی پرونده از دادستان دریافت نکرده است. او در جایگاه با عصبانیت، خطاهای پزشکی کانراد موری را برمی‌شمرد.

در یایان روز گذشته کانراد موری به قاضی خبر داد که هنوز برای نشستن در جایگاه شهود تصمیم نگرفته است و اینکه روز سه‌شنبه دادگاه را در جریان قرار خواهد داد.

شفیر و وایت، دو همکار از دانشگاه استنفورد، در سال ۱۹۸۹ نخستین پزشکانی بودند که وقتی هنوز پروپوفول به عنوان یک بیهوش کننده در ایالات متحده پذیرفته نشده بود، بررسی‌های مشترک خود را بر روی این ماده به انجام رسانده و آن را به جامعه‌ی پزشکی معرفی کردند. تا پیش از آنکه وایت در سال گذشته بازنشسته شود، در کنار شیفر به عنوان پزشک متخصص بیهوشی فعالیت می‌کرد.

دادستان گفت که در جلسه‌ی آتی شیفر را برای بار ششم به جایگاه بازمی‌گرداند و وکلای مدافع نیز وایت را به عنوان آخرین شاهد خود در جایگاه خواهند داشت.

منبع: eMJey.com / LA Times / ABC News

...