...

جمعه، ۲۲ مهر ۱۳۹۰ | 14/10/2011

روز ۱۲ دادگاه: ترکیب داروها مرگبار بود

جلسه‌ی روز گذشته نسبت به روزهای پیشین کوتاهتر بود. در این روز دادستان یک متخصص در زمینه‌ی داروی پروپوفول را به جایگاه فراخواند.

پروفسور استیون شیفر، متخصص در زمینه‌ی بیهوشی و استاد دانشگاه کلومبیا به دادگاه گفت که وقتی نخستین بار در دهه‌ی ۹۰ داروی پروپوفول به جامعه‌ی پزشکی معرفی شده بود وی شخصا در پی آزمایشاتی برآمد و یافته‌های وی هنوز هم در دنیای طب پابرجا هستند.

او گفت که در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که استفاده از این دارو باید با احتیاط انجام گیرد. برای مثال اگر سر سوزنی در استفاده از این دارو زیاده روی شود، بیماری که باید در چند دقیقه به هوش آید، ساعتها بیهوش خواهد ماند.

پروفسور شیفر طی گفته‌های خود، اشتباه وکیل مدافع موری را تصحیح کرد که گفته بود شیفر دانشجوی دکتر پل وایت بوده است. شیفر گفت که گرچه آنها دوستان و همکاران دیرینه هستند اما هرگز شاگردی وی را نکرده است.

ظاهرا پل وایت از شاهدان وکلای مدافع است.

شهادت پروفسور شیفر به جلسه‌ی بعد موکول شد زیرا می‌بایست برای شرکت در یک همایش علمی به شیکاگو میرفت. شفیر قرار است در این همایش یک بررسی پیرامون پروپوفول ارائه دهد. وی تا روز جمعه بازنخواهد گشت بنابراین در این روز دادگاه تشکیل نخواهد شد.

گفته میشود که دادستان در هفته‌ی پیش رو پرونده را جمعبندی کرده و تحویل وکلای مدافع نماید. ظاهرا شیفر تنها شاهد باقی ماننده‌ی دادستان است.

روز گذشته پیش از شیفر، دکتر نادر کمانگر به جایگاه بازگشت تا ادامه‌ی شهادت روز قبل خود را ارائه دهد.

وکیل مدافع مایکل فلانگان از کمانگر پرسید اگر مایکل جکسون خودش تزریق دارو را انجام داده باشد باز هم کانراد موری مقصر است؟
کمانگر: "قطعا همینطور است."

فلانگان پرسید اگر یک پزشک برای درمان بیمارش یک بسته‌ی ۳۰ تایی قرص برای او تجویز کند و بیمارش تمام ۳۰ قرص را در یک وعده مصرف نماید، آیا باز هم پزشک مقصر مرگ وی است؟

این پرسش با اعتراض دادستان مواجه شد و قاضی نیز شاهد را از پاسخگویی به آن منع کرد.

کماتگر گفت که ترکیب داروها باعث ایجاد یک طوفان در بدن مایکل جکسون شده و در نهایت او را از پا درآورده بود. موری پذیرفته است که طی ۱۰ ساعت داروهای مختلفی را به مایکل تزریق کرده بود.

"آقای جکسون درمان بسیار ناصحیحی را دریافت میکرده است. در خانه تحت درمان با داروهایی چون پروپوفول، لورازپام و میدازولام قرار گرفته بود که نیازمند احتیاط و مراقبت شدید هستند. موری این مراقبت را انجام نمیداد و سرانجام ترکیب این داروها فاجعه به بار آورد."

فلانگان در اقدامی دیگر به یک بررسی در چین اشاره کرد. در این بررسی گفته شده است که پروپوفول برای درمان بیخوابی‌های شدید موثر است.

کمانگر پاسخ داد که این فقط یک بررسی آزمایشی بوده است و مشخص نمی‌کند که این دارو برای درمان بیمارستانی موثر باشد، چه برسد به اینکه در خانه استفاده شود. وی ادامه داد:

"حتی خود محققان در این بررسی اشاره کرده‌اند که به بررسی بسیار بیشتری نیاز است."

فلانگان به یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۰ در تایوان اشاره کرد که طی آن ۶۴ بیمار بیخواب توسط پروپوفول درمان شده بودند. کمانگر گفت که نخست آنکه این بررسی در سال ۲۰۰۹ وجود نداشته و پس از فوت مایکل جکسون به صرافت انجام آن افتاده بودند. گذشته از آن، بررسی مورد ذکر در محیط امن بیمارستان انجام گرفته بود.

از دیگر خطاهای موری، دکتر کمانگر به عدم ثبت جزئیات و داروهای تجویزی اشاره کرد. او گفت که یک پزشک به حافظه‌اش اطمینان نمی‌کند و جزئیات درمان‌هایی که انجام میدهد و یا اطلاعات پیرامون سلامت بیمارش را به دقت ثبت می‌کند.

کمانگر غفلت از ثبت جزئیات را یکی از عوامل موثر در فوت مایکل جکسون خواند.

در طی پرسش و پاسخ با دادستان دیوید والگرن، کمانگر گفت اینکه مایکل تقاضای دریافت دارو را داشته است، دلیل قابل قبولی برای موری نبوده است که این تزریق را انجام دهد.

وی که روز چهارشنبه گفته بود کانراد موری به دنبال یافتن علت بیخوابی در مایکل جکسون نبوده است، روز گذشته اشاره کرد که دلیل بیخوابی می‌توانسته ناشی از مصرف داروهایی چون دمرول و یا اضطراب و هیجان ناشی از کنسرت‌ها باشد.

وکلای مدافع ادعا می‌کنند که مایکل طبق تجویز دکتر کلین از دمرول استفاده میکرده است. پس از فوت مایکل اثری از این دارو در بدن وی یافت نشد.

کمانگر ادامه داد که دکتر موری می‌بایست ابتدا سوابق پزشکی بیمارش را بررسی می‌کرد و دلیل اینکه چرا دچار بیخوابی شدید بود را درمی‌یافت و در این راه باید از پزشکان دیگر نیز کمک می‌گرفت:

"مهمترین کاری که می‌توانست انجام دهد این بود که تقاضای کمک می‌کرد."

"یک پزشک باید بداند چگونه به بیمارش نه بگوید، وقتی که تقاضای دارویی را دارد که می‌تواند به سلامتش آسیب برساند."

او ادامه داد: "توانایی نه گفتن به بیمار یکی از نیازهای اساسی در روابط بین پزشک و بیمار است."

دادستان نظر کمانگر را در مورد این گفته جویا شد:

"اصلا مهم نیست بیمار چقدر غر بزند و شکایت کند. هرچقدر هم که می‌خواهد بگذارید التماس کند. این پزشک است که باید نه بگوید."

کمانگر تایید کرد: "صحیح است."

دادستان سپس از وی پرسید که آیا عملکرد موری به طور مستقیم منجر به مرگ مایکل جکسون شده است؟

"آیا در این پرونده کانراد موری خطاهای فاحش بسیاری مرتکب شده است که به طور مستقیم به مرگ مایکل جکسون ختم شدند؟"

کمانگر: "درست است."

منبع: eMJey.com / LA Times / MSN

...