...

جمعه، ۱۵ مهر ۱۳۹۰ | 7/10/2011

روز ۸ دادگاه: گزارش بازرسی و سم شناسی

روز گذشته جلسه‌ی دادگاه به ارائه‌ی یک گزارش ملالت آور از بررسی‌های صحنه‌ی قتل و آزمایش‌های خون و سم شناسی مایکل جکسون اختصاص داشت.

نه دمرول، نه مورفین، نه ماریجوآنا، کوکایین، قرص‌های ضد افسردگی، سایر داروها و مواد مخدر یا حتی الکل در خون مایکل پیدا نشد. پزشکی که سم شناسی بدن مایکل را بر عهده داشت گفت که تنها داروهای پیدا شده در بدن مایکل خواب آور‌ها و پروپوفولی بوده است که دادستان می‌گوید توسط پزشک موری به مایکل داده یا تزریق شده و در نهایت موجب مرگ وی شده است.

همچنین عنوان شد که اثر انگشت موری بر روی شیشه‌ی ۱۰۰ میلی لیتری پروپوفولی که دادستانی می‌گوید دلیل مرگ مایکل بوده، پیدا شده است. اما اثر انگشت مایکل بر روی هیچیک از شیشه‌ها بدست نیامده است. این مدرک در تضاد با نظریه‌ی وکلای مدافع است که می‌گویند مایکل با خوردن دارو موجب مرگ خویش شده است.


dan-anderson.jpg


دان اندرسون، سم شناش در جایگاه گفت که در بدن مایکل ترکیبی از داروهای خواب آور چون پروپوفول، لیدوکائین، دیازپام، لورازپام، میدازولام و افدرین را یافته بود. او گفت که طی کالبدشکافی و سم شناسی، پروپوفول در خون، ادرار و کبد مایکل جکسون بدست آمد.

اندرسون همچنین گفت اثری از مواد مخدر و یا دمرول در بدن وی یافت نشده بود. وکلای مدافع در نطق آغازین خود ادعا کرده بودند که مایکل به دمرول اعتیاد داشت.

اندرسون ادامه داد که مقدار سه داروی پروپوفول، لیدوکائین و لورازپام در بدن مایکل قابل توجه بود. موری به پزشکان اورژانس گفته بود که فقط داروی لورازپام را به مایکل داده بود.

michael-flanagan-cm.jpg

مایکل فلانگان در کنار کانراد موری


وکیل مدافع موری تلاش کرد در سخنان اندرسون، تاییدی برای این نظریه‌ی خود بیابد که مایکل با خوردن قرص‌های لورازپام و داروی پروپوفول وقتی موری بیرون از اتاق بود، باعث مرگ خویش شده است. مایکل فلانگان اشاره کرد که میزان لورازپام موجود در شکم مایکل بیش از مقدار آن در خون وی بوده است. اما اندرسون گفت که این آمار مهمی نیست و لزوما به این معنا نیست که لورازپام خورده شده است.

موری دو روز پس از فوت مایکل به پلیس گفته بود که طی ۱۰ ساعت، داروهای خواب آور متفاوتی را به وی داده بود.

آغاز جلسه‌ی دیروز با تاخیر روبرو شد زیرا قاضی بابت مدارک پزشکی فرزندان مایکل که روز پیش از آن در دادگاه ارائه شده بود، نگرانی‌هایی داشت. دادستان روز چهارشنبه مدارک پزشکی مایکل را در دادگاه ارائه داد و مدارک فرزندانش نیز همراه با آن به نمایش درآمد. قاضی دیروز گفت که نگران حریم خصوصی فرزندان مقتول پرونده است.

روز چهارشنبه دادستان دیوید والگرن تمامی قرص‌ها و داروهای را که بازرس پزشکی قانونی، الیسا فلیک از اتاق مایکل جمع آورده کرده بود، بر روی میزی در دادگاه نمایش داد. دادستانی گفت که این داروها ابزاری بودند که موری برای مداوای بیخوابی مایکل از آنها بهره می‌برد.

propofol-bottles.jpg


در آن روز الیسا فلیک در جایگاه گفت که درون اتاق مایکل، کیسه‌ی سرمی بر روی پایه قرار داشت که پاره شده و دورنش یک شیشه‌ی پروپوفول جا گرفته بود. لوله‌ی سرم به پای مایکل وصل بود و دادستان می‌گوید این روش غیر استانداردی بود که موری به عنوان تزریق قطره چکانی پروپوفول به مایکل از آن استفاده می‌کرده است.

روز پنجشنبه فلیک طی پرسش و پاسخ با اد چرنوف، وکیل مدافع موری پذیرفت که تا ماه مارس امسال چیزی در مورد وجود شیشه‌ی پروپوفول درون کیسه‌ی سرم بیان نکرده بود. گرچه این مورد در شهادت اولیه‌ی او در ماه ژانویه ثبت شده است.

همچنین در شهادت اولیه در ماه ژانویه الیسا فلیک گفته بود که یک پیستون آمپول جدا شده را در میز کنار تخت مایکل یافته و سوزن آن را نیز بر روی زمین پیدا کرده بود. اما وی روز گذشته گفت که در مورد اینکه سوزن پیدا شده بود مربوط به همان آمپول بود، اشتباه کرده است و این را اوایل امسال طی دیداری با دادستان فهمیده بود.

او همچنین گفت که پیش از آنکه از سرنگ عکس گرفته شود او مکانش را تغییر داده بود و اثر انگشتش بر روی سوزن حک شده است.

فلیک گفت متن دست نویس گزارشی که روز فوت مایکل، ۲۵ ژوئن تهیه کرده بود را پاره کرد اما متن نهایی گزارش که در روز ۲۹ ژوئن نوشت را تحویل داده است. او گفت این عادت کاری اوست که متن‌های اولیه را از بین ببرد.

اد چرنوف سعی کرد گزارش فلیک را پر از نقص و اشکال معرفی کند. او به عکس‌هایی اشاره کرد که نشان میداد طی بازرسی‌ اتاق مایکل، اقلامی جابجا شده‌اند و گفت:

"آیا با من موافق هستید که در بررسی‌ها خود دچار خطاهای اساسی شده‌اید؟" پاسخ منفی بود.

دادستانی برای کم اثر کردن اقدام وکیل مدافع وارد عمل شد:

"خانم فلیک آیا بررسی شما کامل بوده است؟" پاسخ منفی بود.
"آیا تا کنون در هیچ پرونده‌ای بررسی کامل بوده است؟" پاسخ منفی بود.

فلیک گفت که هیچوقت این بازرسی‌ها نمی‌توانند کامل باشند اما گفت که تمام تلاش خود را کرده است که گزارشش تا سرحد امکان صحیح و حقیقی باشد.

فلیک در روز ۲۵ ژوئن برای بررسی صحنه‌ی مرگ وارد اتاق مایکل شد. ۴ روز بعد پس از اینکه موری اطلاعات جدیدی در اختیار قرار داده و گفته بود داروهایی را در یک گنجه مخفی کرده است، فلیک بار دیگر به آن اتاق رفت.

او گفت که بازگشت به صحنه‌ی جرم کار معمولی نیست اما انجام شد، زیرا مدارک دارویی بسیاری در آن اتاق وجود داشت.

منبع: eMJey.com / CNN

...