...

دوشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۰ | 26/09/2011

پروپوفول: مرکز توجه در دادگاه قتل مایکل جکسون

بیهوش کننده‌ی پروپوفول، عامل اصلی فوت مایکل جکسون مرکز اصلی توجهات در دادگاه پیش رو خواهد بود.

مصرف پروپوفول توسط مایکل برای نخستین بار یک روز پس از فوتش توسط آسوشیتدپرس اعلام شد. آنها به مصاحبه با شریلین لی، پرستار مایکل رفته بودند. لی مایکل را با داروهای ویتامین تحت درمان قرار داده بود. این پرستار گفت که مایکل از او تقاضای پروپوفول کرده بود، اما لی گفته بود که این دارو خطرناک است و وی آن را به مایکل نخواهد داد. مایکل به لی گفته بود که پزشک مخصوصش به وی اطمینان داده که خطری در استفاده از پروپوفول وجود ندارد و به محضی که دارو وارد رگش شود، او به خواب خواهد رفت.

شریلین لی که از ژانویه تا آپریل ۲۰۰۹ مایکل را تحت پرستاری خویش قرار داده بود، یکی از شاهدان دادستان است. وی می‌گوید هرگز ندید که مایکل از داروی دیگری استفاده نماید.

"او در پی آن نبود که به سرخوشی و سرمستی برسد. او مردی نبود که اعتیاد به مواد داشته باشد. او مردی بود که درخواست کمک می‌کرد تا فقط بتواند کمی بخوابد. بتواند کمی استراحت کند."

پزشکی قانونی مایکل را در لحظه‌ی مرگ یک مرد ۵۰ ساله‌ی سالم و قوی اعلام کرد که تنها مشکلش بی‌خوابی بوده است.

کانراد موری، پزشکی که به مایکل پروپوفول داد و به زودی به اتهام قتل غیر عمد او محاکمه می‌شود، گفته است که پیش از دادن پروپوفول برای درمان بیخوابی مایکل از داروهای خواب آوری چون والیوم و لورازپام استفاده کرده بود، اما چون نتیجه‌ای حاصل نشد، به وی پروپوفول تزریق نمود.

گفته شده است که موری نخستین فردی نبود که این دارو را برای مایکل تجویز می‌کرد، اما ظاهرا دیگر پزشکان به دادگاه کشانده نخواهند شد.

پروپوفول با رنگ شیری رنگش که طی دو سال پس از فوت سلطان پاپ به "داروی مایکل جکسون" معروف شده است، در بیمارستانها برای جراحی‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود. بیمارانی که برای قرار گرفتن تحت عمل جراحی، این دارو را دریافت می‌کنند، باید بدون وقفه مورد مراقبت پزشکی قرار بگیرند و علایم حیاتی‌شان بررسی شود. گفته می‌شود که این دارو پس از به هوش آمدن افراد، حالت گیجی و کرختی بر جا نمی‌گذارد و از این حیث، داروی برگزیده‌ای به شمار می‌رود.

فوت مایکل جکسون باعث حساس شدن ذهن عامه و جامعه‌ی پزشکی نسبت به این دارو شده است. عده‌ای عقیده دارند که باید در استفاده از پروپوفول بسیار محتاط‌تر از پیش بود. در عین حال بسیاری از متخصصان بیهوشی، پروپوفول را یک بیهوش کننده فوق‌العاده می‌دانند که نباید به دلیل فوت یک نفر، از چشم جامعه‌ی پزشکی بیافتد.

مایکل برای به خواب رفتن از این دارو استفاده می‌کرد. در حالیکه پروپوفول هرگز نمی‌تواند درمان بیخوابی باشد و خواب عمیق نیز برای فرد ایجاد نمی‌کند.

یک متخصص بیهوشی و استاد دانشگاهی در نیوجرسی می‌گوید پروپوفول در دستان یک فرد ناشی، داروی بسیار خطرناکی است زیرا مرز بین بیهوشی و مرگ بسیار باریک است و پزشک حتما باید دستگاه کنترل ضربان قلب و ماسک اکسیژن را در دسترس داشته باشد تا اگر بیمار دچار ایست تنفسی شد، بتواند او را نجات دهد. هیچکدام از این تجهیزات در اتاق مایکل وجود نداشت. اما همین دارو در دستان یک پزشک متخصص و با تجربه، بسیار ایمن و عالی است. پروپوفول دارویی نیست که در اتاق‌های جراحی بیمارستان کسی را بکشد.

پزشکی قانونی وجود مقدار زیادی از این دارو را در خون مایکل علت ایست تنفسی و قلبی و در نهایت مرگ وی اعلام کرد. وکلای متهم به قتل غیر عمد او که یک پزشک متخصص قلب است می‌گویند مایکل خود این دارو را نوشیده و موجب مرگ خویش شده بود.

پزشکی قانونی ۱۳ میلیگرم از دارو را در معده‌ی مایکل یافت اما متخصصان بر این عقیده‌اند که پروپوفول از این طریق به سرعت توسط کبد تجزیه و سپس دفع می‌شود و ممکن نیست که وارد خون شده و منجر به مرگ گردد. به دیگر سخن پروپوفول از راه خوردن هرگز جذب بدن نخواهد شد.

منبع: eMJey.com / cbsnews.com / AP

...