...

جمعه، ۱ مهر ۱۳۹۰ | 23/09/2011

انتخاب اعضای هیئت منصفه به خوبی پیش میرود

امروز جلسه‌ی دیگری برای انتخاب اعضای هیئت منصفه‌ی پرونده‌ی قتل مایکل جکسون برگزار شد و طی آن نام تعدادی دیگر نیز خط خورد. قاضی گفته است به لطف پرسشنامه‌ی کامل و جامع ۳۲ صفحه‌ای که اطلاعات ریز و درشت اعضای انتخابی هیئت منصفه را در اختیار دادگاه قرار داده است، روند تصمیم گیری پیرامون صلاحیت این افراد به سرعت پیش می‌رود.

سوالات این پرسشنامه بسیار هوشمندانه طراحی شده است. برای مثال یکی از آنها چنین است؟

"آیا تا به حال در موقعیتی قرار داشته‌اید که از پزشکتان داروی خاصی را بخواهید و او با شما مخالفت کند؟"

این همان کاری است که کانراد موری، پزشک متهم به قتل غیر عمد مایکل جکسون باید انجام می‌داد. اما هدف از این پرسش چیست؟

ریچارد هرسچرن، یک متخصص در امر انتخاب اعضای هیئت منصفه می‌گوید آنهایی که با مخالفت پزشکشان روبرو شده‌اند، نسبت به عملکر دکتر موری دید انتقادی‌تری دارند. این افراد با قطعیت ۹۹٪ باید برای هیئت منصفه‌ی این پرونده انتخاب شوند.

دو طرف پرونده، دادستان که خواهان عدالت برای مقتول، مایکل جکسون است و وکلا که مدافعان متهم به قتل هستند، هر یک بر اساس پاسخ‌های مندرج در پرسشنامه‌ها، رتبه‌ای از ۱ تا ۵ به افراد می‌دهند. آنها سعی می‌کنند بر اعضایی تمرکز کنند که رتبه‌ی یکسانی نزد هر دو طرف کسب کرده‌اند، تا اصل بی‌طرفی رعایت شود.

هدف انتخاب افرادی نیست که آنها تمایل دارند در دادگاه باشند. هدف اینست که آن عده که می‌مانند، عادلانه قضاوت کنند.

هر یک از دو طرف می‌توانند ۱۰ نفر از اعضای انتخابی را بدون ارائه‌ی دلیل از فهرست خط بزنند. اگر در هریک از این تعداد اثری از وجود تعصبات دیده شود، از گروه حذف خواهد شد.

از طرف دیگر هاوارد ورینسکی، یک متخصص دیگر در امر اننتخاب اعضای هیئت منصفه می‌گوید برخی سوالات پرسشنامه مبهم است. برای مثال با تیک زدن چک باکس سوالی که می‌پرسد آیا آنها هوادار مایکل جکسون هستند یا خیر، مشخص نمی‌شود که آیا در هر کنسرت از تورهای او حضور یافته‌اند و هر آلبومی را خریده‌اند یا اینکه فقط از تریلر خوششان آمده است.

از آنجا که این پرسشنامه‌ها بسیار کارآمد هستند، قاضی گفته است که تنها نصف وقت قانونی را برای پرسش و پاسخ رو در رو با اعضای انتخابی هیئت منصفه لحاظ می‌کند. دادستانی و وکلای مدافع تنها می‌توانند زمانی کمتر از یک دقیقه را به پرسش از هریک از این افراد اختصاص دهند. دادستانی این زمان را بسیار کوتاه و ناکارآمد دانسته است.

منبع: eMJey.com / LA Times

...