...

جمعه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ | 9/09/2011

هشدار جدی قاضی به وکلای مدافع و هیئت انتخابی منصفه

michael_pastor.jpg

روز گذشته نخستین جلسه‌ی انتخاب اعضای هیئت منصفه برای دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی قتل غیرعمد مایکل جکسون برگزار شد. متهم کانراد موری نیز در جلسه حاضر بود.

از افرادی که طی روزهای آتی برای قضاوت به دادگاه فراخوانده خواهند شد، پرسیده میشود که کدامشان شرایط عضویت در هیئت منصفه را دارند. آنها باید از کسب و کار خود دست بکشند و برای شرکت در جلسات دادگاه و تعیین سرنوشت این پرونده، زندگی عادی خود را مختل نمایند. احتمال ضرر مالی و آسیب روحی برای آنها وجود دارد. افرادی که بمانند، باید یک پرسشنامه‌ی ۳۰ صفحه‌ای پر کنند.

دیروز قاضی مایکل پاستور از ۱۶۰ عضوی که در دادگاه حاضر بودند پرسید که آیا کسی در میانشان هست که چیزی در مورد این پرونده نشنیده باشد. دور از ذهن نیست که هیچ دستی بلند نشد. قاضی که اصلا تعجب نکرده بود، ادامه داد: "خوب البته ما هم انتظار نداشتیم که شما این سالهای اخیر را در غار زندگی کرده یا تازه از سفر مریخ بازگشته باشید."

قاضی به این افراد هشدار داد که به دلیل شهرت بیش از حد این پرونده و بسیار جنجال ساز بودن آن در رسانه‌ها، آنها موظفند که از گوش سپردن به اخبار به خصوص اخبار منفی در مورد دادگاه، حذر کنند. آنها حق ندارند در شبکه‌های اجتماعی هیچگونه اطلاعی پیرامون دادگاه منتشر نمایند. و اگر چنین کنند، زندان با جریمه‌ی نقدی سنگین در انتظارشان خواهد بود!

قاضی گفت که جستجو در اینترنت به سادگی نفس کشیدن شده است و آنها باید بسیار هوشیار و مراقب باشند.

او یادآور ساخت که می‌توانسته است دستور قرنطینه کردن اعضا را صادر نماید اما چنین نکرده است زیرا اطمینان داشته است که آنها دستورات وی را اطاعت خواهند کرد.

اعضای هیئت منصفه هر روز صبح از مکانی نامعلوم توسط خودروهای امن به جلسه‌ی دادگاه آورده خواهند شد و در شب به همان ترتیب به خانه‌هایشان فرستاده خواهند شد. آنها اجازه‌ی خروج از دادگاه را طی روز نخواهند داشت و نهار را نیز در همانجا صرف خواهند کرد.

قاضی همچنین در جلسه‌ی روز سه‌شنبه به وکلای مدافع متهم به قتل مایکل جکسون هشدار داده بود که آنها و موکلشان حق ندارند در خارج از دادگاه نسبت به دستوراتی که وی اتخاذ می‌کند و یا تصمیماتی که در جلسه گرفته می‌شود، اظهار نظر نمایند.

گویا دکتر موری به یک عکاس در سانتا مونیکا گفته بود که تصمیم قاضی برای قرنطینه نکردن اعضای هیئت منصفه اشتباه است. قاضی بیان داشت که لازم می‌داند دکتر موری و مشاورانش را قدری نصیحت نمایند:

"این پرونده درون دادگاه بحث خواهد شد. این پرونده در مصاحبه‌ها و گفتگوهای خبری بحث نخواهد شد. پشت درهای دادگاه، درون خانه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، شبکه‌های رادیویی و جاهای دیگر بحث نخواهد شد. می‌خواهم برای همه کاملا روشن و شفاف باشد. من نمی‌خواهم وکلای مدافع یا هر فرد دیگری در این خصوص که با تصمیمات من موافق است یا خیر، اظهار نظری نماید."

روز گذشته در میان جمعیت حامی مایکل جکسون که بیرون دادگاه صف بسته بودند، یک نفر نیز با پلاکاردی در دفاع از متهم به قتل مایکل ایستاده بود. این فرد که یک رابطه‌ی دوستی ۳۰ ساله با موری دارد، بر روی پلاکاردش نوشته بود: "من از دکتر موری حمایت می‌کنم. او بیگناه است و باید تبرئه شود."

این فرد با حامیان مایکل دست داد و گفت که با آنها توافق کرده است که از خشونت بپرهیزند.

منبع: eMJey.com / CNN / LA Times

...