...

پنجشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ | 8/09/2011

رای دادگاه تجدید نظر: هیئت منصفه قرنطینه نخواهد شد

روز گذشته دادگاه استیناف رای قاضی پرونده‌ی قتل مایکل جکسون را تایید کرد. بدین ترتیب اعضای هیئت منصفه قرنطینه نخواهند شد و طبق برنامه، انتخاب آنان از همین امروز شروع می‌گردد. دادگاه استیناف با تایید نظر قاضی مایکل پاستور گفته است که قرنطینه کردن اعضا؛ غیر ضروری، بسیار پرهزینه، و برای خود اعضا عذاب آور و تنش‌زا خواهد بود.

وکلای مدافع کانراد موری متهم به قتل، خواستار آن بودند که اعضای هیئت منصفه تحت بازرسی ۲۴ ساعته قرار گرفته تا از هرگونه دسترسی آنان به رسانه‌ها جلوگیری شود. آنها بر این اعتقادند که اخباری که رسانه‌ها در مورد پرونده‌ی قتل مایکل جکسون منتشر می‌کند، بر رای بی‌طرفانه‌ی اعضا اثر گذار خواهد بود.

همچنین در جلسه‌ی شنودی که روز گذشته برگزار شد، قاضی به یکی از شاهدان دادستان که وکلای مدافع بدان اعتراض داشتند، اجازه‌ی حضور در دادگاه را داد. این شاهد، یک پزشک متخصص بیهوشی است که طبق دو بررسی خود می‌گوید مرگ بر اثر فرو بردن داروی بیهوشی پروپروفول غیر ممکن است.

وکلای مدافع این نظریه را مطرح کرده بودند که مایکل وقتی دکتر کانراد موری در اتاق نبوده است، با خوردن این دارو به شکل ناخواسته موجب مرگ خویش گردیده است.

قاضی اما صدور حکم در مورد استفاده از یکی از مطالعات انجام شده پیرامون همین قضیه را به جلسه‌ی بعد موکول کرد. این مطالعه توسط یک محقق برجسته‌ی اهل شیلی انجام گرفته و از آنجا که منتشر نشده است، قاضی در مورد دادن مجوز برای استفاده از آن در دادگاه مردد است. وی می‌گوید منابع این تحقیق را نمی‌داند و به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.

در این مطالعه تعدادی از دانشجویان داوطلب داروی پروپوفول را خوردند و اتفاق خاصی را مشاهده نکردند. دادستانی بر این عقیده است که این مطالعه، نقطه نظر شاهد آنان، دکتر استیون شیفر را که خوردن دارو را غیر سمی می‌داند، تایید می‌کند.

شیفر می‌گوید که این دارو به سرعت توسط کبد تجزیه می‌شود و حتی اگر مایکل جکسون این دارو را خورده باشد، غیر ممکن است که علت مرگ وی بوده باشد. دادستان دیوید والگرن می‌گوید طبق نظر شیفر، احتمال جذب پروپوفول از راه خوردن آن، صفر است.

دیوید والگرن در دادگاه نقل قولی را از شیفر بیان کرد: "هیچگونه نشانی در نحوه‌ی مراقبت کانراد موری از مایکل جکسون دیده نمی‌شود که حاکی از وجود یک پزشک دوره دیده باشد."

کانراد موری پزشک متخصص قلب است و در سه ایالت پروانه‌ی طبابت دارد.

دادستان می‌گوید دکتر شیفر شهادت خواهد داد که دکتر موری در مرگ مایکل جکسون مقصر است زیرا: "استاندارد پزشکی را ورای حد و مرز و با نهایت بی‌توجهی و رفتاری غیرعقلانی زیر پا گذارده است."

امروز ۱۶۰ نفر از مردم عادی شهر لس آنجس به دادگاه فراخوانده می‌شوند تا نخستین دور انتخاب اعضای هیئت منصفه از بین آنان آغاز گردد.

منبع: eMJey.com / latimes.com / AP / CNN

...