...

جمعه، ۴ شهریور ۱۳۹۰ | 26/08/2011

هیئت منصفه در بند نخواهند شد

دیروز قاضی پرونده‌ی قتل مایکل جکسون در مخالفت با درخواست وکلای مدافع متهم به قتل، تصمیم گرفت که اعضای هیئت منصفه نباید در بند شوند.

وکلای مدافع نگران از تاثیر منفی رسانه‌ها، خواستار آن بودند که اعضای هیئت منصفه بطور مداوم تحت بازرسی باشند و از هرگونه دسترسی آنان به رسانه‌ها جلوگیری شود. اما قاضی با بیان اینکه نمی‌خواهد اعضای هیئت منصفه احساس زندانی بودن پیدا کنند، درخواست آنها را رد کرد و گفت اطمینان دارد که خود این افراد بدون نیاز به هیچ بازرسی، طبق دستورات او عمل کرده و از رسانه‌ها دوری خواهند نمود و هرگونه اطلاعاتی که خارج از جلسه‌ی محاکمه به آنها داده شود را نادیده خواهند گرفت. گذشته از این دادگاه بودجه‌ی کافی برای انجام چنین طرحی را در دست ندارد.

دادستان پرونده نیز عقیده دارد که قرنطینه کردن اعضای هیئت منصفه غیر ضروری است.

وکلای مدافع کانراد موری، دادگاه محاکمه‌ی این متهم به قتل را یک دادگاه غیرمعمول خوانده‌اند: "بدون هیچ شک، مایکل جکسون یکی از شناخته شده‌ترین شخصیت‌ها در جهان است. مرگ او، مراسم یادبودش و هر جلسه از دادگاه دکتر موری، واکنش و پوشش بی‌سابقه‌ی رسانه‌ها را در پی داشته است."

اد چرنوف وکیل مدافع موری روز گذشته از قاضی خواست در خصوص تصمیم اولیه‌ی خود مبنی بر دادن مجوز به رسانه‌ها برای همراه آوردن دوربین فیلمبرداری به جلسه‌های محاکمه تجدید نظر نماید. اما قاضی با استناد به متمم نخست قانون اساسی ایالات متحده - یکی از اصلاحیه‌های منشور حقوق این کشور، مبنی بر غیرقانونی بودن دخالت دولت در محدود کردن آزادی بیان و مطبوعات - با درخواست آنان مخالفت کرد.

کارشناسان حقوقی در مصاحبه با شبکه‌های رسانه‌ای، نقطه نظرات متفاوتی را بیان داشته‌اند. مارشا کلارک یک دادستان پیشین در پرونده‌ی او.جی. سیمسون گفته است:

"تجربه نشان داده است که اعضای هیئت منصفه‌ای که در قرنطینه بوده‌اند، رای عدم گناهکاری صادر می‌کنند و درخواست وکلای مدافع متهم از این نظر منطقی است. اما در مورد این پرونده دیگر چیزی باقی نمانده که کسی نداند. سبویی شکسته و آبی ریخته است. دیگر چیزی برای مخفی کردن باقی نمانده. آنچه که بوده، گقته شده است. پس قرنطینه کردن اعضا نیز فایده‌ای ندارد."

الین گرافلو، وکیل پزشکی که در جریان پرونده‌ی مرگ آنا نیکول اسمیت، بیگناه شناخته شد نیز گفته است: "من فکر می‌کنم برای قرنطینه کردن هیئت منصفه دلایل خوبی وجود دارد، اما عقیده‌ی شخصی‌ام اینست که اعضایی که قرنطینه شده‌اند نسبت به آنها که نشده‌اند، افرادی ناشادتر و مضطرب‌تر هستند."

جلسه‌ی شنود بعدی برای روز تولد مایکل، ۲۹ آگوست مقرر شده است. گویا دادستان به فهرست ۱۰۳ نفره‌ی شاهدان وکلای مدافع اعتراض دارد و می‌خواهد آن را محدود نماید.

تعداد ۹ نفر از پزشکان و پرستاران در لیست وکلای مدافع قرار دارند. آرنولد کلین که بارها نامش در صفحه‌ی خبر eMJey.com آمده است و برای شما شخصیت آشنایی است، یکی از این افراد است. وکلای مدافع اعتقاد دارند که وی بارها به مایکل پروپوفول تزریق کرده، اما خود وی این موضوع را رد کرده است.

شریلین لی نیز پرستاری است که می‌گوید مایکل در روزهای آخر عمرش از وی تقاضای پروپوفول کرده بود. دادستانی هرگز از خانم لی بازجویی نکرده است. مدت کمی پس از فوت مایکل، شریلین در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود که مایکل مدتی پیش از مرگش دچار ناراحتی جسمانی شده بود. لی نپذیرفته بود که به او پروپوفول تزریق نماید، اما مایکل در جواب به او گفته بود که این دارو هیچ ضرری برایش ندارد زیرا پزشکش اینگونه گفته است. البته مایکل قبول نکرده بود که نام این پزشک را برای شریلین فاش نماید.

دکتر نیل رتنر که طی سالهای ۱۹۹۶ و ۹۷ در جریان تور هیستوری همراه مایکل بود یکی دیگر از شاهدان است. رتنر پیشتر گفته بود که مایکل دچار بدخوابی بوده اما هرگز نپذیرفته است که چیز بیشتری در این باره بگوید. وکلا قصد دارند با کشاندن او به جایگاه، اطلاعات بیشتری از وی بدست آورند.

دکتر دیوید آدامز یک متخصص بیهوشی در لس آنجلس که دست کم ۴ بار مایکل را بنا به دلایل موجه پزشکی با داروی پروپوفول بیهوش کرده بود، نیز نامش در فهرست شاهدان وکلای مدافع است.

وکلای مدافع و دادستان می‌گویند محاکمه ۴ تا ۵ هفته به طول خواهد انجامید اما قاضی عقیده دارد که دادگاه زودتر از این زمان پایان خواهد یافت.

منبع: eMJey.com / CNN / baltimoresun

...