...

یکشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۰ | 10/07/2011

مالکیت آثار هنری مایکل جکسون در پرده‌ای از ابهام

مالکیت آثار نقاشی خلق شده توسط مایکل جکسون که تا کنون به نمایش عمومی گذاشته نشده‌اند، محور بحث‌ها و شایعه‌های بسیاری در رسانه‌های دنیا گشته است.

قرار بود این آثار طبق نامه‌ای که مدیر برنامه‌ی سابق مایکل آقای تُمِی تُمِی، آن را به رییس سابقش نسبت می‌دهد، در مالکیت برت لیوینگستون استرانگ، استاد نقاشی مایکل قرار بگیرند. اما کارشناسان و بنیاد سلطان پاپ به این نامه به دید شک و تردید می‌نگرند و آن را جعلی می‌خوانند. این نامه در سال ۲۰۰۸ نوشته شده است و تُمِی پس از بازگشت فرانک دلیو در سال ۲۰۰۹ از کارش برکنار شد. گفته شده است که در زمان نگارش این نامه، مایکل با بدهی سنگینی مواجه بوده و سوال اینست که چطور می‌توانسته در همین زمان چنین دارایی با ارزشی را به عنوان هدیه به یک دوست ببخشد.

این نقاشی‌ها بخشی از کلکسیونی‌ست که ارزش آن بیش از ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که استرانگ برای فروش این آثار با یک بازرگان بین‌المللی وارد معامله شده است.

اریک فینزی، ارزیاب آثار هنری بر این عقیده است که کلکسیون ۱۸۲ قطعه‌ای مایکل جکسون در بازارهای جهای غیر قابل قیمت گذاری است. او می‌گوید:

"ارزش و محبوبیت مجموعه‌ی هنری فوق‌العاده‌‌ی مایکل جکسون که تازه پس از مرگ دلخراش‌اش کشف شده است، به واسطه‌ی جذبه و شهرت معنوی او افزایش خواهد یافت. من فکر نمی‌کنم که ما هنوز بتوانیم ارزش واقعی این آثار را برآورد نماییم."

نقاشی‌ها، طراحی‌ها و مجسمه‌هایی که مایکل جکسون طی سالها خلق کرده است در این مجموعه قرار دارند. از جمله‌ی این آثار باید به طراحی چهره‌ی افراد سرشناسی چون دکتر مارتین لوتر کینگ، رییس جمهور آبراهام لینکلن و رییس جمهور جورج واشنگتن اشاره نمود که گفته شده است بیش از ۸ میلیون دلار ارزش مادی دارند.

مایکل تصویر پاهای خود را که مونواک می‌روند نیز ثبت کرده است. او مجسمه‌‌های داوود و برده‌ی در حال مرگ از شاهکارهای دوران رنسانس اثر میکل‌آنژ را نیز بازآفرینی کرده است.

از برخی دیگر از اقلام این مجموعه می‌توان صندلی گهواره‌ای متعلق به کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی را نام برد.

منبع: eMJey.com / winnipegfreepress.com

...