...

شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۰ | 26/03/2011

نخستین روز انتخاب هیئت منصفه

روز پنج شنبه نخستین جلسه‌ی انتخاب اعضای هیئت منصفه‌ی دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی قتل غیر عمد سلطان پاپ، مایکل جکسون برگزار شد. در این روز قاضی مایکل پاستور سوال ساده‌ای را از ۱۵۹ نفر از مردم عادی حاضر در جلسه پرسید:

"چند نفر از شما چیزی در مورد این پرونده نشنیده‌اند؟"

در ابتدا سکوت حکمفرما بود و سپس دو نفر دستشان را به آرامی بلند کردند. این دو دست ِ تنها سوالی را به ذهن می‌آورد: قاضی چگونه می‌خواهد هیئت منصفه‌اش را از غوغا و جنجال رسانه‌ها دور نگاه دارد؟

قاضی هشدار داد: "پرونده‌های حقیقی، نمایش‌های سرگرم کننده‌ی تلویزیونی نیستند!"

و از آنان خواست نه وبلاگ بخوانند، نه در خبرهای آنلاین جستجو کنند و نه حتی به توییتر نزدیک شوند. قاضی به دوربین‌های رسانه‌ای حق ورود به جلسه را نداده بود. گرچه طی جلسه‌های محاکمه این حق به آنان بازگردانده خواهد شد.

به دستور قاضی پاستور هشدارهایی در آسانسورها و راهروهای دادگاه نصب شده بود که خبرنگاران و عکاسان را از تلاش برای دست یابی به اعضای در حال انتخاب هیئت منصفه بازمی‌داشت. برای نخستین بار در این دادگاه به هیئت منصفه ناهار داده شد تا از خروج آنان تا پیش از اتمام جلسه جلوگیری به عمل آید.

۶ نفر از طرفداران وفادار مایکل برنده‌ی بلیطهای ورود به جلسه شدند. آن عده که این فرصت را نیافتند، خارج از دادگاه علیه متهم موری شعار می‌دادند.

در پایان روز عذر ۱۰۰ نفر از اعضا خواسته شد. به آن تعداد که باقی ماندند، یک پرسشنامه‌ی ۲۹ صفحه‌ای داده شد با ۱۲۵ سوال در مورد موسیقی مورد علاقه‌شان، نحوه‌ی ارتباط آنان با پرشکانشان و دانش آنها از داروهای مسکن تجویزی. یکی از سوالها نیز این بود که آیا در نزد خود موری را بیگناه یا گناهکار دانسته‌اند؟

به دستور قاضی تا وقتی که تمامشان این برگه‌ها را تحویل ندادند، به هیچ یک از آنان اجازه‌ی خروج داده نشد. این پرسشنامه‌ها اطلاعاتی در مورد صلاحیت آنان برای نشستن در جایگاه هیئت منصفه خواهد داد.

قاضی موافقت کرده است که اینک پرسشنامه‌های خالی را برای اطلاع عموم در دسترس رسانه‌ها قرار دهد.

نخستین جلسه‌ی محاکمه‌ی موری در روز ۹ می برابر با دوشنبه ۱۹ اردیبهشت خواهد بود.

منبع: eMJey.com / AP / msnbc.msn.com

...