...

چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۳۸۹ | 12/01/2011

پزشکی قانونی در جلسه‌ی دیروز: موری قاتل است

در جلسه‌ی دیروز دکتر کریستوفر راجرز از پزشکی قانونی ناحیه‌ی لس آنجلس که بار نخست، فوت مایکل را قتل اعلام کرده بود، بار دیگر بر اظهارات خود پافشاری نمود و گفت که حتی اگر فرضیه‌ی وکلای مدافع حقیقت داشته و مایکل اشتباها به خود پروپوفول تزریق کرده باشد، باز هم کانراد موری قاتل است. زیرا در ابتدا پروپوفول را تهیه نمود، به درستی آن را تزریق و مدیریت نکرد و مایکل را در اتاق تنها گذارد. او در هر صورت یک قاتل است.

وکیل مدافع، مایکل فلانگان: "اگر دکتر پروپوفولی که منجر به فوت شد را به بدن آقای جکسون وارد نکرده باشد، دیگر قتل به حساب نمی‌آید، درست است؟"

دکتر کریستوفر راجرز: "با توجه به کیفیت مراقبت، من باز هم آن را قتل می‌خوانم، حتی اگر دکتر این ماده را وارد بدن آقای جکسون نکرده باشد! در مرحله‌ی اول به این خاطر که پروپوفول در آنجا موجود بود. این شیوه‌ برای استفاده از پروپوفول مورد قبول نیست. اگر پروپوفول موجود بوده، برای آن بوده است که به آقای جکسون تزریق شود. و بنابراین دکتر می‌بایست برای هرگونه حادثه‌ و واکنشی آمادگی می‌داشت."

وکیل مدافع: "آیا دکتر موری می‌بایست برای خود درمانی آقای جکسون نیز آماده می‌بود؟"

راجرز: "اگر چنین احتمالی وجود داشته است، پس باید آماده می‌بود."

شاهد در ادامه گفت که بازرسان پزشکی قانونی با تکیه بر آزمایش‌ها و شواهد بر این باورند که موری عامل تزریق پروپوفول به مایکل بوده است.

دکتر راجرز توضیح داد که به ادعای کانراد موری مبنی بر تزریق تنها ۲۵ میلی گرم پروپوفول به مایکل باور ندارد. او که بطور ضمنی بر دروغگویی متهم به پلیس اشاره نمود، اما این لفظ را بر زبان نیاورد، گفت که اگر موری ۲۵ میلی گرم از این ماده را تزریق کرده بود، مایکل پس از ۳ تا ۵ دقیقه از خواب بیدار میشد.

او همچنین گفت که باور ندارد مایکل این دارو را خورده باشد. این فرضیه‌ای بود که جلسه‌ی گذشته توسط وکلای مدافع به میان آورده شد. راجرز گفت که اگر مایکل این دارو را به خود تزریق کرده یا نوشیده باشد، باز هم موری قاتل است.

راجرز وضع سلامت مایکل پیش از مرگ را برای یک مرد میانسال، "عالی" توصیف کرد و گفت که قلب وی کاملا سالم بوده است. او علت فوت را فقدان استاندارد مراقبت پزشکی اعلام نمود. راجرز گفت که دکتر موری با استفاده از پروپوفول، قوانین پزشکی را نقض کرده است.

"مراقبت‌های بسیاری لازم ‌بود، که انجام نگرفت."

راجرز توضیح داد که این دارو برای درمان بیخوابی کاربرد ندارد و شرط استفاده‌ از آن، نظارت مدام و بی وقفه بر حال بیمار است. کاری که موری انجام نداد. او گفت:

"بر پایه‌ی آگهی‌ ما، این دکتر آقای جکسون را در حالیکه بیهوش بود رها کرد و این کاری است که نباید انجام داد."

با آنکه یک پزشک اورژانس طی شهادت خود گفته بود که مایکل به نظر بسیار کم وزن بوده است، دکتر راجرز از پزشکی قانونی اعلام کرد که وزن ۱۳۶ پوند (۶۱.۷) برای فردی با قد ۵ فوت و ۹ اینچ (۱۷۵ سانتی متر) و در سن او، طبیعی است.

شاهد دیگر این روز، متخصص بیهوشی و دارو شناس، دکتر ریچارد رافالو آگهی‌ جامعی در مورد شرایط استفاده از پروپوفول را به قاضی ارائه نمود که وجود دستگاه سنجش ضربان قلب و عملکرد ریه‌ها یکی از آنها بود، چیزی که در اتاق مایکل وجود نداشت.

"اگر بیمار شما زودتر از موعد مقرر به هوش آید، باید بدانید که چه کار خواهید کرد، باید انتظارش را داشته باشید. حتی اگر برای مدت کمی از این دارو استفاده می‌کنید، پیشامدها ناگوار بسیاری ممکن است رخ دهد. به ویژه اگر همراه آن داروهای دیگری نیز برای بیمار استفاده شده باشد."

موری علاوه بر پروپوفول طی یک مدت چند ساعته، داروهای خواب آوری بسیاری به مایکل تزریق کرده بود.

در پایان جلسه وکیل مدافع، جوزف لوء گفت که قاضی باید پرونده را مختومه اعلام نماید زیرا دادستانی ثابت نکرده است که متهم چگونه باعث مرگ مایکل جکسون شده است. او بی‌اعتنا به شهادت پزشکی قانونی اعلام داشت که وضع بد سلامت مایکل منجر به فوت وی گردیده است. او پا را فراتر گذاشت و گفت "وقتی زمان شما سر می‌رسد تا این دنیا را ترک کنید، دیگر کاری از دست کسی برنخواهد آمد."

پس از این اظهار نظر، دادستان والگرن به خشم آمد:

"بر خلاف آنچه آقای لوء اظهار نمودند، اجازه دهید بگویم که زمان مرگ آقای جکسون سر نرسیده بود. به خاطر اعمال دکتر موری است که اکنون فرزندان مایکل بدون پدر مانده‌اند."

افراد خانواده‌ی جکسون نیز امروز مانند روزهای پیشین در دادگاه حاضر بودند.

لاتویا خواهر مایکل در بیرون از دادگاه گفت که تا اینجا از روند کار راضی است. رندی برادر مایکل نیز از دادستانی تشکر کرد.

منبع: eMJey / Reuters / Los Angeles Times

...