...

دوشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۸۹ | 6/12/2010

پشت پرده‌ی آلبوم مایکل جکسون

سونی و بنیاد سلطان پاپ، داستان ساخت آلبوم جدید "مایکل" را از زبان تیم تولید به اشتراک گذاشته‌اند:

مایکل جکسون در بحبوحه‌ی تولید آلبوم جدیدش از دنیا رفت. او با نهایت تلاش، بر روی آهنگ‌هایی که تمایل داشت با طرفدارانش قسمت کند، کار میکرد.

این آهنگ‌ها می‌توانستند به سادگی به عنوان جزئی از میراث غنی منتشر نشده‌‌ی یکی از هنرمندان بزرگ تاریخ، به دست فراموشی سپرده شوند. اما برای بنیاد مایکل جکسون و موسیقی سونی محرز شد که نه تنها در برابر طرفداران، بلکه شخص مایکل نیز تعهد دارند تا مانع از فراموش شدن این موسیقی‌های شگفت‌انگیز شوند. تصمیم گرفته شد که آلبوم به درستی تکمیل شود و به شکلی حساب شده و شایسته آنچنان که درخور شان میراث مایکل باشد، منتشر گردد.

مایکل اینجا نبود که آهنگ‌ها را به شکلی که تنها خودش می‌توانست کامل کند. اما او نقشه‌ی راهی را در قالب نوشته‌ها و یادداشت‌ها برای آنان که همکارش بودند یا تصمیم داشت در آینده با آنها همکاری کند، باقی گذاشته بود که به تمام افراد درگیر در تولید این آلبوم کمک کرد تا راه و رسم او را دنبال نمایند و آلبوم را تکمیل کنند. برای آنان این فرصتی بود تا فردی که تمام عمر الهام بخشش‌ آنها بوده است را گرامی بدارند.

«مایکل» چگونه تولید شد

مایکل به همان‌گونه‌ای تولید شد که یک آلبوم مایکل جکسون باید تولید شود.

در سال ۲۰۰۴ مایکل با کمک وکیلش جان برانکا، به رابطه‌ی خود با کمپانی موسیقی سونی و مدیر عاملش در آن زمان، تامی موتولا خاتمه داد. [مایکل در زمان ساخت آخرین آلبوم استودیویی خود، اینوینسیبل در سال ۲۰۰۱ با کمپانی سونی دچار مشکل شد. تامی موتولا در آن زمان همکاری مختصری با مایکل بر روی این آلبوم داشت. مایکل بعدها گفت که از کار با موتولا خوشنود نیست و وی را یک نژادپرست و شیطان خواند.]

در این سالها مایکل بر روی آلبوم جدیدش کار میکرد. برنامه‌ی کاریش را تنظیم می‌نمود و شالوده‌ی آهنگ‌ها را می‌ساخت. در همین زمان بود که سیستم اداره‌ی سونی تغییر کرد و مایکل رابطه‌ی خوبی با مدیران اجرایی آن برقرار نمود. او در سال ۲۰۰۸ برای آلبوم تریلر۲۵ با سونی همکاری داشت. مایکل از اینکه شخصا برای این آلبوم طی مراسمی که توسط موسیقی سونی در فوریه ۲۰۰۹ در لس آنجلس برگزار گردید، چندین صفحه‌ی پلاتین دریافت می‌کرد، خوشحال بود.

بیشتر کار مایکل بر روی آلبوم جدیدش پنهان از دید عموم انجام شد. ایکان در مصاحبه‌ای گفت که پس از لو رفتن Hold My Hand به خاطر وجود یک حفره‌ی امنیتی، او و مایکل در انتخاب مکان کارشان به منظور پیشگیری از تکرار این رخداد ناخوشایند، دقت بسیار زیادی به خرج می‌دادند.

ایکان: "او گفت دیگر در استودیو کار نخواهد کرد."

نفیو (با نام ترون فیمستر، از تهیه کنندگان آلبوم مایکل) گفته است که پیش از فوت مایکل شاهد کار او بوده و شور و عشق جدیدی برای خلق آهنگ و تقسیم آن با مردم دنیا در او دیده بود.

نفیو: "او می‌گفت باید هدیه‌ای به دنیا بدهیم. باید این آهنگ‌ها را به آنها بدهیم."

نفیو در مورد روند کار می‌گوید: "می‌گفت «در چه حالی؟» می‌گفتم خوبم، تو چطوری؟ میگفت «من هم خوبم. بیا ببینیم چه می‌شود.» بخاری همیشه روشن بود حتی در تابستان. جو بسیار خوشایندی بود. من چیزی می‌نواختم و او زمزمه میکرد. و بعد ترانه خودش می‌آمد و آهنگ خودش را جلو می‌برد و توسعه میداد.

بسیاری از افراد از جمله، نفیو، ادی کاسیو و مدیر برنامه‌ی مایکل در زمان فوتش، فرانک دلیو؛ برنامه‌ی او برای ادامه‌ی ضبط آهنگ پس از مراجعت به لندن و چیدن مقدمات آنچه تور This Is It در سالن O۲ می‌بود را می‌دانستند. تمرینات این تور در قالب فیلم This Is It به تصویر درآمده است.

ادی کاسیو: "برنامه این بود که ضبط در لندن ادامه یابد. او می‌خواست استودیویی در خانه‌اش در لندن داشته باشد. او این موضوع را برای همه روشن کرده بود. او می‌خواست که من همراهش باشم و به کار بر روی موسیقی ادامه دهیم. او واقعا این قصد را داشت که باز هم طرفدارانش را با موسیقی خود سرگرم کند."

پس از تهیه‌ی فهرستی توسط بنیاد، از آهنگ‌هایی که مایکل سرگرم کار بر روی آنها بود، تصمیم گرفته شد که آثار مایکل به نحوی شایسته تکمیل شود. از بسیاری تهیه کنندگان و افراد با استعدادی که با مایکل کار می‌کردند و یا او در نظر داشت که بعدها با آنها کار کند، کمک خواسته شد. با استفاده از نقشه‌ی راهی که مایکل با کمک یادداشت‌ها، صدا و ایده‌های خلاقانه‌اش، پیش روی آنها قرار داده بود، آنها آهنگ‌ها را تولید کردند و آلبوم را به اتمام رساندند.

برای ایکان فرصتی پیش آمده بود تا Hold My Hand را که در زمانی که لو رفت هنوز کامل نبود، به اتمام برساند.

ایکان: "زمان این آهنگ بالاخره فرا رسید. آهنگی فوق‌العاده، زیبا و سرود مانند شده است. بسیار افتخار می‌کنم که شانس همکاری با مایکل، یکی از بت‌های تمام عمرم را داشتم."

ایکان در مصاحبه‌ای گفت که مسئولیتی را بر دوشش احساس می‌کرد که این آهنگ را به گوش دنیا برساند و از راه‌های درست منتشرش کند.

"بیش از هر چیز دیگر می‌خواستم فرزندانش از این کار سود ببرند، زیرا خودش هم این را می‌خواست. و اینکه خانواده‌اش بگویند او چیزی برای ما باقی گذاشته است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و گرامی‌اش بداریم."

"من تا کنون شکایتی از افراد درون این کار نشنیده‌ام و فکر می‌کنم همه چیز طبق روال پیش خواهد رفت. احساس خوبی دارد که آثارش اکنون به همان نحوی که می‌‌بایست، فرصت خودنمایی خواهند داشت. این احساس فوق‌العاده‌ای دارد. بهترین احساس را به من می‌دهد. می‌دانم که اکنون به نحو شایسته‌ای در برابر مردم دنیا نمایان می‌شوند."

خانواده‌ی کاسیو

مایکل دوستی دیرینه‌ای با کاسیوها داشت. دومینیک، پدر خانواده یکی از مدیران هتل هلمسلی پلس بود، جایی که مایکل در زمان حضور در نیویورک معمولا در آنجا اقامت داشت. او برای یافتن فراغت خاطر از زندگی پر مشغله‌اش به عنوان یک فوق ستاره، برای شام به خانه‌ی دومینیک و کانی پناه می‌آورد و استاد موسیقی پسران خانواده، ادی و فرانک شد که استعدادی در این زمینه داشتند.

در سال ۲۰۰۷ مایکل و فرزندانش مدت ۴ ماه را در خانه‌ی کاسیوها واقع در برجن کانتی، نیوجرسی زندگی کردند. جایی که در استودیوی خانه، آهنگ‌های Breaking News - Monster و Keep Your Head Up ضبط گردید. مدیر برنامه‌ی مایکل، فرانک دلیو تایید کرده است که وقتی مایکل در خانه‌ی کاسیوها اقامت داشت، چندین بار از طریق تلفن با او صحبت کرده و مایکل به او گفته بود که از موسیقی و تجربه‌ی تازه‌اش هیجان زده شده و به وجد آمده است.

کیفیت آهنگ‌ها

در حالیکه آوازهای مایکل به شکل دمو (نسخه‌ی آزمایشی) هستند، اما این به هیچ وجه از کیفیت آنها و یا اعتبارشان نمی‌کاهد. در حقیقت وقتی اعلام شد که آهنگ Monster بر روی آلبوم می‌آید، کورتیس جکسون (فیفتی سنت) تماس گرفت و گفت که مایکل در نظر داشته است این اهنگ را با او کار کند. او در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

"مایکل پیش از فوتش شخصا با من تماس گرفت تا بر روی این آهنگ کار کنم. این بهترین چیز برای من است. او کسی است که ما ایده‌هایمان را از او گرفته‌ایم."

او بعدها در مصاحبه‌ای گفت: "مایکل گفته بود که آهنگی دارد که می‌خواهد من بشنوم زیرا برای کار مشترک ما کاملا مناسب است. من می‌خواستم این کار را انجام دهم. به او گفتم که با او همکاری خواهم داشت."

همچنین تدی رایلی که از سال ۱۹۹۱ بر روی آلبومهای دنجروس، هیستوری و اینوینسیبل با مایکل همکاری کرده بود، به خوبی با شیوه‌ی کار مایکل آشنایی داشت. او پیش از انجام کار و به پایان رساندن آلبوم مایکل، به آهنگ‌ها گوش داد و دو تا از سه آهنگ کاسیو را تولید نمود: Monster و Breaking News. او وقتی آهنگ‌ها را شنید، دانست که اینها صدای دوستش هستند. و "تمام کننده" آنچنان که مایکل با صمیمیت وی را می‌خواند، همان کاری را کرد که در سایر پروژه‌های مایکل انجام داده بود.

تدی رایلی: "لازم نیست بگویم، ما ماهها و ماهها در استودیو با هم بودیم. وقت‌هایی که با مایکل گذرانده‌ام، برایم بسیار مهم، عزیز، خاص و تجربه‌های آموزنده‌ای هستند. من از روز نخست به مطالعه‌ی مایکل جکسون و هر آنچه که میکرد، پرداختم. من صدای مایکل را در تمام دامنه‌ها می‌شناسم. من دامنه‌ی صدای مایکل را از باریتون و تنور تا آلتو و سوپرانو بررسی کرده‌ام. طی این سالها من تغییر صدای او را به سمت بالا یا پایین شنیده‌ام. نظر من در مورد اعتبار آوازهای این آلبوم که یک شاهکار دیگر از اوست، اینست که تمامی آهنگ‌ها توسط شخص وی، در مکان‌های مختلف و اقلیم‌های گوناگون خوانده شده‌اند. آوازها بسیار صیقل یافته، کوک و کار شده هستند. شکی ندارم که اینها آوازهای مایکل هستند.

زمان بندی آهنگ‌ها

در حالیکه بیشتر آهنگ‌های آلبوم از کارها و الهامات جدیدی سرچشمه می‌گیرد که مایکل همراه با هنرمندان دیگر مشغول خلق آنها بود، برخی از آنها قدیمی‌هایی هستند که برای یافتن خانه‌ی مناسب خود سالها صبر کرده‌اند. آهنگ Much Too Soon و Behind the Mask از این دسته هستند که سرانجام خود را در آلبوم مایکل یافتند. در حقیقت این جان مک کلین (از سرپرستان بنیاد و تهیه کنندگان آلبوم و کاشف آهنگ This Is It که پارسال به میدان آمد و در فیلم بسیار تحسین شده‌ی This Is It نیز نمایش یافت.) بود که تصمیم گرفت شخصا بر روی این دو آهنگ کار کند. Much Too Soon در زمان آلبوم تریلر نوشته شد اما مایکل هیچوقت جای مناسبی برای عرضه‌ی آن نیافت. Behind the Mask نیز ریشه در دهه‌ی ۸۰ دارد. زمانی که مایکل اجرای گروه ارکستر جادوی زرد را شنید و با رایاچای ساکاماتو تماس گرفت تا اجازه‌ی نوشتن ترانه بر روی این آهنگ را از او درخواست نماید.

اعتبار سه آهنگ

انتشار آهنگ Breaking News یکی از سه آهنگی که مایکل در منزل کاسیوها ضبط کرد باعث شد برخی به اعتبار آهنگ‌های آلبوم شک کنند. ماشه‌ی حملات و نظریه‌های عجیب و غریب، توسط افراد تشنه‌ی جلب توجه و آنها که ادعا می‌کنند دانشی در مورد یک توطئه‌ی بزرگ دارند، کشیده شد. یک روزنامه‌ی شایعه‌ساز چاپ لندن از قول یک مقلد ایتالیایی مایکل جکسون نوشت که وی پس از گرفتن یک دستور از جانب مردی که گمان می‌کند اهل بحرین بوده است، بطور پنهانی آهنگ‌ها را در استودیویی در سوئیس ضبط کرد و برای هر آهنگ ۲۰۰۰ یورو دریافت نمود.

با تفکر در اهمیت بالای میراث مایکل و ارزشی که او برای طرفدارانش قائل بود، هم کمپانی سونی و هم بنیاد مایکل جکسون پیش از آنکه حتی تصمیم برای انتشار آهنگ‌ها علنی گردد، دست به انجام بررسی‌های گسترده در مورد اعتبار آنها زدند. همانطور که وکیل بنیاد، هاوارد ویتزمن پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود:


* شش تن از تهیه کنندگان و مهندسان صدا که طی ۳۰ سال گذشته با مایکل کار کرده بودند - بروس سوئدین، مت فورجر، استوارت برالی، مایکل پرینس، دکتر فریز و تدی رایلی - برای شنیدن آوازهای این آهنگ‌ها دعوت شدند. تمامی آنها به نسخه‌ی بدون آهنگ گوش دادند و همگی تایید کردند که صدا متعلق به مایکل است.

* کارگردان موزیکال و نوازنده‌ی پیانو که سابقه‌ی ۲۰ سال همکاری با مایکل داشته است، گریگ فلینگانز، در یکی از آهنگ‌های کاسیو که بر روی آلبوم قرار می‌گیرد، ساز نواخت و گفت که قطعا صدای مایکل است.

* دورین هالی که بیش از ۲۰ سال کارگردان صدای صحنه در تورهای تک نفره‌ی مایکل بوده است (از جمله تور This Is It) و در فیلم This Is It نیز دیده می‌شود، به آهنگ‌های کاسیو گوش داد و گفت که صدای اصلی متعلق به مایکل است.

* تمامی این افراد تهیه کنندگان و موسیقی‌ دانانی هستند که بر روی تور یا در استودیو برای آلبوم‌های بد، تریلر، دنجروس، آف د وال، اینوینسیبل، هیستوری و بلاد آندِ دنس فلور با مایکل همکاری داشتند و تمامی‌شان باز تصدیق کرده‌اند که صدا متعلق به مایکل است.

* دو تن از خبره‌ترین صداشناسان ایالات متحده بطور مستقل با ابزار آزمایش صدا به آهنگ‌ها گوش دادند و هر دو صدای مایکل را تایید کردند.

* آهنگ‌ها همچنین برای دو نفر از برجسته‌ترین افراد صنعت موسیقی که نقش‌های کلیدی در حرفه‌ی مایکل ایفا نموده‌اند پخش شد و آنها گفتند که صدا متعلق به مایکل است.

سرانجام سونی تصمیم گرفت:

"با توجه به شواهد و بررسی‌ها، و شهادت آنان که در استودیو با مایکل بودند، اعتبار آهنگ‌ها بطور کامل تایید می‌شود."

آهنگ‌ها نهایی شدند و آلبوم با طرحی از کدیر نلسون به عنوان جلد، آماده‌ی انتشار گردید. این طرح، داستان زندگی و حرفه‌ی مایکل جکسون است و همچنین نگاهی دارد به افراد و وقایعی که در مسیر او تاثیر گذار بودند.

آهنگ‌های آلبوم مایکل: (برای آگهی‌های بیشتر کلیک کنید)

Hold My Hand توسط الیون تیام، جورجیو توینفورت و کلاد کلی نوشته شده، توسط ایکان، جورجیو توینفورت و مایکل جکسون تهیه گردیده، و نخستین تک آهنگ از آلبوم جدید است. این آهنگ در لاس وگاس ضبط شد و در سال ۲۰۰۸ پیش از آنکه تکمیل شود، لو رفت. ایکان امسال این آهنگ را نهایی کرد و ویدیوی ساخته شده برای آن در روز ۹ دسامبر برای نخستین بار پخش می‌شود.

Hollywood Tonight را مایکل جکسون و برد باکسر نوشته‌اند. بخش کلامی آهنگ، نوشته‌ی تدی رایلی است. آهنگ توسط مایکل و تدی رایلی تهیه شده و نفیو، دستیار تهیه کننده است. این آهنگ را مایکل در زمان آلبوم اینوینسیبل نوشت و در سال ۲۰۰۷ آن را از صندوقش بیرون کشید تا همراه با نفیو بر رویش کار کند.

Keep Your Head Up در تابستان سال ۲۰۰۷ در نیوجرسی در خانه‌ی کاسیو ضبط شد. این آهنگ نوشته‌ی مایکل، ادی کاسیو و جیمز پورته (بابی اوینگ) است و توسط تریکی استوارت، انجلیکسون و مایکل جکسون تهیه شده است.

I Like The Way You Love Me را مایکل نوشته و توسط او و نفیو تهیه شده است. این آهنگ به صورت دمو در مراحل نخستین تولید آن در سال ۲۰۰۴ در آلبوم آلتیمیت کالکشن منتشر شد. مایکل عاشق این آهنگ بود و پیش از فوتش در لس آنجلس سرگرم نهایی کردن آن بود.

Monster کاری است از مایکل، ادی کاسیو و جیمز پورته. ترانه‌ی رپ آهنگ را کورتیس جکسون (فیفتی سنت) نوشته و اجرا کرده است. تهیه کنندگان مایکل جکسون، تدی رایلی و انجلیکسون هستند. مایکل برای این آهنگ، صدایش را از درون یک "لوله‌ی پی‌وی‌سی" ضبط نمود.

Best Of Joy نوشته‌ی مایکل است. آهنگ توسط نفیو و مایکل جکسون تهیه شده و برد باکسر دستیار تهیه کننده است. این یکی از آهنگ‌هایی بود که مایکل تا پیش از فوتش بر روی آن کار میکرد و قرار بود پس از رفتن به لندن برای اجرای تور، کار بر روی آن را ادامه دهد.

Breaking News نیز در خانه‌ی کاسیو ضبط شده است. مایکل، ادی کاسیو و جیمز پورته این آهنگ را نوشته‌اند. علاوه بر مایکل، تدی رایلی، ادی کاسیو، جیمز پورته و انجلیکسون در تولید آهنگ دست دارند.

I Can't Make It Another Day نوشته و تهیه شده توسط لنی کراویتز، و مایکل دستیار تهیه کننده است. دموی این آهنگ در زمان آلبوم اینوینسیبل تهیه شد و لو رفتن آن برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸، کراویتز را برای تکمیل آهنگ ترغیب نمود.

Behind The Mask را مایکل با همکاری رایاچای ساکاماتو و کریس مازدل نوشت. مایکل این آهنگ را که توسط گروه ارکستر جادوی زرد اجرا میشد، شنید و با ساکاماتو تماس گرفت تا ترانه‌ی آن را بسازد. این آهنگ به تازگی توسط جان مک کلین نهایی گردید.

Much Too Soon را مایکل در زمان آلبوم تریلر نوشت. این آهنگ توسط او و جان مک کلین تهیه شده است. دیوید کمپبل در گیتار و تنظیم همکاری داشته است.

نتیجه:

آینده چه جایگاه ارزشمندی برای سایر آهنگ‌های شنیده نشده‌ی مایکل جکسون ذخیره کرده است؟
هدف فوری بنیاد و سونی، تکمیل آلبومی بود که مایکل در نظر داشت بیرون بدهد. و نیز آنکه آهنگ‌ها را به نحوی انتخاب نمایند که خلاقیت نو و سبک‌های قدیمی را که مایکل در نظر داشت با یکدیگر ادغام نماید، به بهترین شکل نمایان کنند. گرچه برای اعلام طرح‌های آتی بسیار زود است، اما باید گفت با توجه به ارزشی که مایکل برای طرفدارانش قائل بود، گزینش و انتشار کارهای او به نحوی انجام خواهد شد که میراث او را به بهترین شکل گرامی بدارد.

منبع: eMJey / تیم رسمی آنلاین بنیاد مایکل جکسون ~ Official Online Team of the MJ Estate

...