...

جمعه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | 21/05/2010

نشست بررسی هنر مایکل در دانشگاه شیکاگو

مرکز مطالعات موسیقی سیاه پوستان، (CBMR) که در بزرگ ترین دانشکده ی هنر ایالات متحده، کالج کلومبیا در شیکاگو مستقر است، نشست عمده ای را جهت بحث در مورد هنر و موسیقی مایکل جکسون ترتیب داده است. این کنفرانس طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ ماه سپتامبر برگزار می گردد.

عنوان این نشست "نبوغ بی حد و مرز: مایکل جکسون" می باشد و طی آن دانش جویان، منتقدان موسیقی و همکاران و آشنایان مایکل، به نقد و بررسی هنر، زندگی و روزگار معاصر سلطان موسیقی پاپ می پردازند. حضور در این نشست ها رایگان و برای عموم آزاد است.

مونیکا هیرستون، مدیر بخش مطالعات در پاسخ به چرایی برگزاری این نشست گفته است:

"متوجه شدم که بی درنگ پس از فوتش مردم رو به تحسین و گرامیداشت او از دیدی غیر انتقادی بر آمدند که البته از نظر من فوق العاده بود. اما اکنون، ماهها پس از آن، ما آماده ایم که با دیدی انتقادی به میراث بر جا مانده از او، نگاه بیاندازیم و آن روند هنری و آن نبوغی که دست در دست هم داد تا یک اسطوره بسازد را درک نماییم."

سال گذشته نیز نشستی در مورد موسیقی ری چارلز رابینسون برگزار شده بود و شامل اجرای زنده ی موسیقی وی بود. اما در نشست انتقادی موسیقی مایکل، آهنگ های وی نواخته نخواهد شد. هیرستون دلیل این امر را اینگونه ذکر میکند:

"بسیاری از هنرمندان، موسیقی ری چارلز را به صورت تلفیقی بازسازی کرده اند و شنوندگان حاضرند به آن ها گوش فرا دهند. اما مردم می خواهند آهنگ های مایکل جکسون را همان طور که خلق شده اند، بشنوند. آنها قطعات هنری بی نظیر، شنیداری و مبتنی بر ابزار استودیویی هستند. و فکر نمی کنم مردم مایل باشند آن ها را بدون وجود این صوتهای استودیویی بشنوند. شاید به مرور این سلیقه تغییر کند اما فعلا اینگونه است."

منبع: eMJey / chicagotribune.com

...