...

چهارشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ | 14/04/2010

آیا مایکل جکسون قربانی یک پزشک رذل شد؟

دکتر جانی بنجامین، یک پزشک برجسته و صاحب نام در جراحی استخوان ستون فقرات است. او نقطه نظر کارشناسی خود در رابطه با فوت مایکل جکسون و عملکرد کانراد موری را در هافینگتن پست منتشر ساخته است. این مقاله را در ادامه می خوانید:

-------------------------------------------

آیا مایکل جکسون قربانی یک پزشک رذل شد؟

کانراد موری متهم به قتل غیر عمد مایکل جکسون است. من حقوقدان نیستم اما می خوانم و درک می کنم و میتوانم با قاطعیت در مورد این جریان اظهار نظر نمایم.

تعریف حقوقی قتل غیر عمد به قرار زیر است:
قتلی بدون قصد و نیت که به عنوان نتیجه ی عدم رعایت مسئولیت و یا مهارت حین انجام کاری موجه و عقلانی و یا هنگام انجام عملی غیر قانونی و یا غیر معمول اما نه تبهکارانه رخ میدهد.

بنابراین دو پرسش اصلی در تعریف قتل غیر عمد در نظر است:
* آیا فوت یا قتل وقتی به وقوع پیوسته است که شخص تحت مراقبت و مسئولیت فرد دیگری قرار داشته است؟
* آیا شخص مسئول، مراقبت یا مهارت صحیح و عقلانی را به کار گرفته است؟

هنگامی که مایکل درگذشت، تحت مراقبت مستقیم کانراد موری قرار داشت. اما در مورد سوال دوم، بررسی های بیشتری لازم است.

انجام مسئولیت یا مهارت قابل قبول و عقلانی هنگام تزریق پروپوفول به بیمار چیست؟ این دارو می تواند حیله گر باشد زیرا واکنش های متفاوتی در بیماران مختلف بر می انگیزد. مقدار کمی از این دارو که برای برخی مناسب است، میتواند برای سایر افراد بدون هیچ هشداری خطرناک باشد. تحت نظر قرار دادن پیوسته و بی وقفه ی بیمار و فراهم آوردن وسایل احیا در هنگام تزریق این دارو الزامی است و تزریق می بایست توسط فردی ماهر و متخصص انجام گیرد.

بر خلاف سایر داروها، خنثا کننده ای برای تاثیر پروپوفول وجود ندارد و نمی توان برای از بین بردن اثر این ماده در بدن، دارویی به کار برد.

انجمن استانداردهای پزشکی ایالات متحده، در سال ۲۰۰۴ موازین زیر را برای استفاده از داروی بیهوش کننده ی پروپوفول به تایید رساند:
* تزریق این دارو به منظور دادن بیهوشی به بیمار باید توسط فردی انجام گیرد که آگاهی لازم و کافی را در خصوص چگونگی تغییر عروق قلبی و راههای تنفسی بدن پس از دریافت پروپوفول می داند و همچنین توانایی انجام کمک رسانی به فرد بیمار را در صورت بروز هرگونه حادثه ای دارد.
* فردی که بیمار را تحت نظر قرار میدهد باید در تمام طول مدت بیهوشی نزد او بماند و تمرکزش بطور کامل متوجه ی انجام این وظیفه باشد.
* در حین بیهوشی بیمار باید بی وقفه تحت مراقبت دستگاههای پزشکی باشد و سطح هشیاری، تحرکات عصبی، ضربان قلب، فشار خون و تنفس وی کنترل گردد.

مشخصات دارویی که بر روی بسته های پروپوفول نوشته شده است، این دارو را به عنوان درمانی برای بیخوابی معرفی نکرده است. و نیز هشدار داده شده است که این دارو منحصرا باید در اتاق بیمارستان یا کلینیکی مجهز به وسایل پزشکی از جمله دستگاههای تنفسی، سنجش فشار خون، سنجش ضربان قلب و اسکن مغزی انجام شود.

پروپوفول دارویی نیست که در دسترس افراد معمولی قرار گیرد و اگر فردی آن را بدست آورده باشد یا در نتیجه ی عدم رعایت مقررات امنیتی توسط داروخانه یا بیمارستان بوده یا اینکه بیمار این دارو را دزدیده است.

آیا کانراد موری:
* آموزش های لازم برای تزریق این دارو را دریافت کرده است؟
* آیا دستگاههای مورد نیاز برای احیا و اسکن مغز و قلب در محل حاضر بوده است؟
* آیا مراقبت پیوسته و بی وقفه از بیمار به انجام رسیده است؟
* آیا او حین انجام وظیفه ی مراقبت از بیمار که باید خود را وقف آن میکرد، اتاق را ترک ننموده، با تلفن صحبت نکرده یا به دستشویی نرفته است؟
* آیا او به دقت دارو را محفوظ نگه داشته است؟
* آیا برای تزریق دارو، دلیل پزشکی تایید شده ای در اختیار داشته است؟

به کانراد موری حق دفاع از خود در دادگاه داده خواهد شد تا قصور یا بیگناهی اش مشخص شود. و اگر تنها حقایق در نظر گرفته شوند، این دادگاه مدت زیادی به طول نخواهد انجامید.

منبع: eMJey / huffingtonpost.com / twitter.com/drjcbenjamin

...