...

سه شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ | 4/08/2009

رونق پرتره های مایکل

پرتره ای که برت لیوینگستون استرانگ استرالیایی از مایکل کشیده است، ممکن است به فروش گذاشته شود. این پرتره با اندازه ی ۱۰۱ در ۱۲۷ سانتی متر، The Book نام دارد و در سال ۱۹۹۰ خلق شده است. مایکل در این اثر در لباسی از مخمل قرمز در حالیکه ژورنال افکار و انگاره را در دست دارد، نقاشی شده است و پس زمینه ی این پرتره نیز خانه ی نورلند اوست. این پرتره از ورمیر، یکی از نقاشان مورد علاقه ی مایکل نیز تاثیر گرفته است.

این نقاشی در سال ۱۹۹۰ به قیمت ۲.۱ میلیون دلار فروخته شد. صاحبان کنونی آن، دو طراح اسباب بازی به نام های مارتی آبرامز و جان جنتلی هستند که در سال ۱۹۹۲ این نقاشی را از یک تاجر ژاپنی ورشکسته به جای بدهی هایش گرفتند.

آبرامز که خبر به حراج گذاشته شدن تابلوی دیگری از مایکل (تابلوی اندی وارهول) را خوانده بود، تصمیم گرفت که موقعیت مناسبی برای فروش این اثر بدست آورده است. این دو تاجر حتی از دوبی نیز پیشنهاد خرید دریافت کرده اند اما بر سر قیمت گذاری دچار مشکل شده اند. در حال حاضر این پرتره در نمایشگاه Dancy-Power Automotive در خایابان لنوکس در هارلم به نمایش گذاشته شده است. حدود ۴۰۰ تا از نقاشی های چاپ شده از روی این پرتره با امضای مایکل به فروش رفته اند.

اما داستان این پرتره چیست؟

MJ-portrait-The Book.jpg

یک فکر بکر و ناگهانی به سر این دو دوست یعنی مایکل و استرانگ خطور کرد که راهی برای جمع آوری پول برای مقاصد خیریه پیدا کنند. آنها طی سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ پیمان بستند که همکاری هنری داشته باشند و این پرتره نیز جزئی از آن پیمان بود. وقتی استرانگ به ستاره ی موسیقی خبر داد که یک تاجر ژاپنی حاضر است در مقابل پرتره ای از مایکل، چند میلیون دلار بپردازد، مایکل گفت اگر خریدار حاضر باشد رکورد جهانی قیمت را بشکند، حاضر خواهد بود که پرتره ای از وی کشیده شود. بعدها اعلام شد که مبلغ ۲.۱ میلیون دلار، بالاترین مبلغی است که برای خرید پرتره ای از یک فرد سرشناس در زمان حیاتش پرداخت شده است.

استرانگ تعدادی نقاشی در اختیار دارد که توسط مایکل به عنوان بخشی از پیمان شان خلق شده اند. او میگوید که میخواهد این آثار را به نمایش بگذارد:

"این نقاشی ها واقعا جالب هستند. بعضی از آنها خارق العاده اند. ۱۷ سال است که در انبار بوده اند."

MJ-portrait-Andy-Warhol.jpg

قرار است نقاشی که اندی وارهول در سال ۱۹۸۴ از مایکل کشیده است، از روز ۶ آگوست به مدت فقط سه روز در British Music Experience واقع در تالار O۲ در لندن، جایی که قرار بود کنسرت های سلطان پاپ اجرا گردد، به نمایش گذاشته شود. پس از اتمام نمایش، این پرتره که ابعادی ۷۶.۲ در ۶۶ سانتیمتر دارد، به نیویورک میرود تا با بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته شود. قیمت پایه ی مزایده، ۸۰۰ هزار دلار خواهد بود. گران قیمت ترین پرتره ی وارهول، ۲۸ میلیون دلار بوده است.

متصدی موزه British Music Experience گفته است: "نفوذ مایکل در موسیقی پاپ دنیا بی همتاست. ما فرصتی تمام عیار در دست داریم تا یک تجربه ی تکرار نشدنی را پیش از آنکه این پرتره از دید عموم کنار رود و به یک مجموعه ی خصوصی اضافه شود، برای مردم فراهم نماییم."

جانت لر، از گالری ویرد و نماینده ی فروشنده ی پرتره ی مایکل می گوید: "این پرتره سلطان بی چون و چرای هنر پاپ و سلطان بی چون و چرای موسیقی پاپ را یکجا گرد آورده و تجلیلی است از این دو استعداد بزرگ تاریخ جهان."

منبع: eMJey / The New York Times / PR Newswire

...