...

جمعه، ۹ مرداد ۱۳۸۸ | 31/07/2009

نظر کارشناسان در مورد پرونده ی مرگ مایکل

در حال حاضر پلیس در جستجوی مدارکی است که یکی از جرمهای قتل غیر عمد، تجویز بیش از حد دارو، تجویز برای فرد دارای اعتیاد و عمل غیر حرفه ای را علیه کانراد موری یا پزشکان دیگر اثبات نماید.

در این اسناد از مایکل به عنوان یک فرد دارای اعتیاد نام برده شده است زیرا پلیس گمان میکند وی مدت زیادی از داروهای مسکن استفاده میکرده است.

در جستجویی که پلیس از مطب و خانه ی کانراد موری به عمل آورده است، داروهایی بدست آمده که پروپوفول بین آنها نبوده است. پزشکی قانونی احتمال میدهد که تزریق بیش از حد داروی بیهوش کننده ی پروپوفول منجر به ایست قلبی و مرگ مایکل شده باشد. پیشتر در خبرها اعلام شده بود که نتیجه ی سم شناسی بدن مایکل هفته ی آینده آماده میشود اما اینطور که در خبرها گفته شده است، به احتمال زیاد اعلام این نتیجه باز هم به تاخیر خواهد افتاد.

جاشوآ پرپر، پزشکی که بدن آنا نیکول (مدل و بازیگری که بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر از دنیا رفت) را مورد سم شناسی قرار داده بود، گفته است که رد پروپوفول بیش از چند دقیقه در خون دوام نمی آورد و احتمالا پزشکی قانونی در بدن مایکل داروهایی پیدا کرده است اما نمی تواند به طور قطع تشخیص دهد که کدام یک از آنها عامل مرگ وی بوده است. وی میگوید علت تاخیر در اعلام نتیجه ی آزمایش سم شناسی بدن مایکل نیز همین است.

پداویتز، بازپرس ویژه ی قتل، میگوید پلیس مدارک و دلایل کافی برای لزوم جستجوی خانه و مطب دکتر موری را در اختیار دارد. گفته شده است که پزشکان بسیاری برای مایکل داروهای مسکن تجویز و تزریق کرده اند، اما چنانچه تجویز آخر را کانراد موری انجام داده باشد، اتهام اصلی یعنی قتل درجه دوم، متوجه او خواهد بود، با اینکه در حکم تفتیش پلیس، اتهام قتل غیر عمد ذکر شده است. پداویتز میگوید عرف است که در مجوزهای بازرسی پلیس، اتهام سبک تری ذکر میشود. در قوانین کالیفرنیا اگر پزشکی وضعیت هوشیاری بیمارش را نادیده بگیرد، با اتهام قتل درجه دوم روبرو میشود حتی اگر عمدی نبوده باشد.

پداویتز میگوید در صورت اثبات، مسئول مرگ مایکل کانراد موری است، حتی اگر ادعا کند که مایکل خودش دارو درخواست کرده است: "این آقا یک پزشک دارای پروانه ی طبابت در یک چارچوب معین است. او مسئول شناخته خواهد شد، حتی اگر مایکل جکسون خودش نیز در این پروسه دخالت داوطلبانه داشته است. اگر ثابت شود که دارو عامل مرگ بوده است، در آن صورت با یک پرونده ی جنایی جدی روبرو خواهیم شد."

با اینکه شخص دکتر موری پذیرفته است که شب قبل از مایکل به وی پروپوفول تزریق کرده، اما وکیل وی همچنان اصرار دارد که موکلش دارویی که میتوانسته علت مرگ اسطوره ی پاپ بوده باشد را تجویز نکرده است.

پروفسور رابرت کان، کارشناس پزشکی و عضو هئیت علمی بخش پزشکی ایالت کالیفرنیا میگوید اگر تایید شود که تزریق پروپوفول توسط دکتر موری عامل مرگ مایکل بوده است، اتهام قتل بر او وارد است. وی توضیح میدهد که اگر پزشکان دیگری نیز به مایکل دارو داده باشند، مسئولیت متوجه فردی است که پزشک مخصوص او بوده است. "وظایف یک پزشک چیست؟ اینکه امراض بیمارش را بشناسد و بداند او در چه وضعیتی است. ندانستن، توجیه خوبی نیست."

اما وکیل مدافع و داستان سابق نیویورک، سم گلدبرگ میگوید تاخیر در اعلام نتیجه ی سم شناسی بدن مایکل شاید بدین معنی است که وارد کردن اتهام به کانراد موری آنچنان هم سهل و آسان نیست. دلیل تاخیر شاید این باشد که پلیس به نتیجه ای که انتظار داشته نرسیده و با سوالات بیشتری روبرو شده است. آنها میخواهند بسیار محتاطانه عمل کنند، زیرا سرنوشت این پرونده به نتیجه ی سم شناسی گره خورده است."

او عقیده دارد با مشخص نبودن نتیجه ی دقیق سم شناسی، اتهامات موری ممکن است تضعیف شود.

اما از حرف آخر گلدبرگ نمی توان ساده گذشت: "ما باید انتظار وقایع غیر منتظره را هم داشته باشیم. مایکل جکسون در طول زندگیش همیشه مرموز و همیشه غیر منتظره بود. و ناراحت کننده است که مرگش نیز همان طور شده است."

اما اتهام قتل، تنها مشکل کانراد موری نیست. مدارک میگویند که سال گذشته، زمانی که به عنوان پزشک مخصوص مایکل کارش را آغاز کرد، غرق در قرض و بدهی و محتاج پول بوده است. کانراد موری سابقه ی مالی خوبی ندارد. هم اکنون نیز خانه ی وی در گرو بانک است و شاید آن را از دست بدهد. موری از ماه می امسال از طرف مایکل برای مراقبت از وی در طی تمرینات و انجام کنسرت های لندن استخدام شده بود اما کمپانی AEG میگوید که مایکل پیش از مرگش هنوز قرار داد وی را امضا نکرده بود و بنابراین نه مایکل و نه کمپانی پولی به این پزشک بدهکار نیستند.

منبع: eMJey / ABC / Fox News / AP

...