...

پنجشنبه، ۱ مرداد ۱۳۸۸ | 23/07/2009

تحقیقات در مورد مرگ مایکل وارد فاز تازه ای شد

دیروز، چهارشنبه، ماموران پلیس به اضافه ی نیروهای فدرال اداره ی نظارت بر دارو، DEA، به کلینیک آرمسترانگ واقع در شمال هیوستون، محل کار پزشک مخصوص مایکل، "کانراد موری" هجوم بردند و به گفته ی وکیل این پزشک، به دنبال پیدا کردن شواهد "قتل غیر عمد" بودند.

نیروی پلیس شهر هیوستون کلینیک آرمسترانگ را تحت محاصره ی خود درآورد و ماموران تحقیق در ساعت ۱۰:۳۰ صبح چهارشنبه وارد مطب کانراد موری شدند. پلیس کلینیک را در ساعت ۱ بعد از ظهر ترک کرد و جمعیتی از مردم که برای تماشای آنچه میگذشت در آن محل گرد آمده بودند، رفته رفته متفرق شدند. گفته شده است جمعیتی ۲۰ نفره مشکل از ماموران پلیس و کارمندان در داخل این کلینیک حضور داشتند.

در حالی تحقیقات در مورد مرگ مایکل جکسون وارد فاز تازه ای میشود که پیشتر سخنگوی پلیس لس آنجلس شایعات مربوط به قتل را رد کرده و گفته بود پلیس هنوز احتمال قتل را در دست بررسی ندارد.

دکتر کانراد موری، پزشک متخصص قلب، فردی که در آخرین لحظات زندگی مایکل نزد او بود و سعی کرده بود وی را احیا نماید، پیشتر به عنوان شاهد و نه مظنون توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفته بود. پلیس این شهر احتمال وقوع یک جنایت در خانه ی مایکل یعنی قتل غیر عمد او را تایید نکرده اما رد نیز نکرده است.

در تحقیقات اولیه ی پلیس، آنها داروی بیهوش کننده ی پروپوفول که نام تجاری اش دیپریوان است را از منزل مایکل پیدا کردند. گفته شده است که مایکل بیخوابی داشته و احتمالا با تزریق این داروی بیهوش کننده، میخواسته چند ساعت به خواب رود. این دارو را در اتاق های عمل به بیمارانی که باید جراحی شوند تزریق میکنند. به گفته ی متخصصین برای تزریق این دارو به اتاق های مجهز بیمارستانی نیاز است. ضمن اینکه دیپریوان دارویی نیست که در داروخانه ها قابل فروش باشد و تنها متخصصین پزشکی به آن دسترسی دارند. بنابراین به گفته ی پزشکان متخصص امکان اینکه مایکل خود این دارو را تهیه و تزریق کرده باشد، وجود ندارد. در نتیجه پلیس به دنبال پیدا کردن فرد پزشکی است که احتمال دارد این دارو را به مایکل تزریق کرده و باعث مرگش شده باشد. البته لازم به ذکر است که نتیجه ی سم شناسی بدن مایکل هنوز آماده نیست و مشخص نیست که آیا ایست قلبی مایکل واقعا بر اثر تزریق این دارو بوده باشد. مرگ مایکل جکسون همچنان در حاله ی ابهام قرار دارد.

وکیل دکتر کانراد موری گفته است که موکلش نباید یک مظنون به قتل قلمداد شود. کانراد موری از سال ۲۰۰۶ مایکل را میشناخت. او به عنوان پزشک مخصوص مایکل توسط خود وی استخدام گردید تا در طی برگزاری کنسرت های لندن مراقب او باشد. کانراد موری گفته است پیش از مرگ مایکل هیچ دارویی که می توانست منجر به مرگش شده باشد، به وی تزریق نکرده بود. از روز فوت مایکل، کانراد موری آماج حملات رسانه ها و طرفداران خشمگین و همچنین خانواده ی مایکل قرار گرفته است. آنها او را در مرگ مایکل مقصر می دانند. وکیل وی گفته است که موری مجبور است بطور ۲۴ ساعته از محافظ و بادیگارد استفاده کند و نمی تواند به کارهایش برسد و هرجا که میرود مورد حمله قرار میگیرد.

پس از پیدا کردن داروی قوی بیهوش کننده پروپوفول در خانه ی اجاره ای کاخ مانند مایکل در منطقه ی بل ایر از شهر لس آنجلس، اداره ی نظارت بر دارو وارد تحقیقات این پرونده شد و اکنون نیز کانون وکلای کالیفرنیا به جمع ماموران تحقیق در مورد پرونده ی مرگ مایکل پیوسته است. آنها میخواهند بفهمند چنین داروی منحصر به فردی چگونه و توسط چه کسی به خانه ی مایکل جکسون راه یافته است.

پلیس دو بار، بلافاصله پس از مرگ مایکل و سپس دو روز بعد از آن تاریخ از کانراد موری بازجویی کرد.
کانراد موری ظهر روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن به وقت محلی، مایکل را بیهوش بر روی تختش در اتاق خواب خانه اش در بل ایر پیدا کرد و فورا انجام احیای قلبی و تنفس مصنوعی را شروع کرد. در ساعت ۱۲:۲۱ با اورژانس تماس گرفته شد و سپس با ورود ماموران اورژانس، پیکر بیهوش مایکل به بیمارستان دانشگاه لس آنجلس انتقال داده شد. مایکل در ساعت ۱۴:۲۶ درگذشت. ماموارن پلیس در همان بیمارستان، دکتر کانراد موری را که همراه با تیم اورژانس به بیمارستان رفته بود مورد بازجویی قرار دادند و روز بعد، شنبه نیز وی را به مدت ۳ ساعت در ایستگاه پلیس شهر بازجویی کردند.

پلیس گفته است که موری با آنها همکاری میکند. گفته شده است که هفته ی آینده نتیجه ی کالبد شکافی و سم شناسی بدن مایکل اعلام میشود. انتظار میرود با مشخص شدن نتیجه ی تحقیقات پزشکی قانونی، معمای مرگ مایکل تا حدی حل شود.

روز گذشته پلیس یک کامپیوتر و ۲۱ پرونده را از دفتر موری بیرون برد. پلیس دنبال پرونده های پزشکی مایکل و ایمیل های احتمالی است که بین او و دکتر موری رد و بد شده است. در موارد جنایی، مخفی ماندن اطلاعات پزشکی بیمار ضرورتی ندارد و پلیس از این جهت در تحقیقات خود با معذوریت مواجه نیست.

برای اثبات قتل غیر عمد، پلیس باید بتواند وقوع عملی سهل انگارانه از جانب پزشک که حاوی ریسک مرگ یا آسیب جدی بیمار بوده است را ثابت نماید. چنانچه عمل پزشک با ریسک و خطر همراه است، باید بیمار در جریان این خطر قرار بگیرد و اکنون جای سوال است که در صورت اثبات انجام عملی همراه با ریسک بالا توسط کانراد موری، آیا مایکل جکسون در جریان چنین خطری قرار داده شده بود یا خیر.

مدتی قبل پرستار و متخصص تغذیه مایکل، خانم شریلین لی که خود در این پرونده با پلیس همکاری دارد، اعلام کرد که مایکل به وی گفته بود از دیپریوان برای خوابیدن استفاده کرده است. خانم لی در مورد این دارو به وی هشدار میدهد اما مایکل میگوید که پزشک وی به او گفته است که هیچ خطری در پی ندارد. مایکل از دادن نام پزشک خودداری کرده بود. لی از ماه ژانویه تا آپریل امسال مایکل را تحت نظر داشته است. وی گفته است مایکل مصرانه از او دارویی میخواست تا بتواند فقط چند ساعت بخوابد. او به خاطر تمرینات سخت و اجراهای مدام بر روی صحنه، قادر به خوابیدن نبود و از بیخوابی مزمن رنج می برد.

منبع: eMJey / LA Times / AP

...