1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24



براي پروژه ي بعدي كه «Thriller» نام داشت و در ابتدا قرار بود «Star Light» ناميده شود، مايكل براي بار ديگر با «كويينسي جونز»، «راد تِمپِرتون» و بسياري از موسيقيداناني كه در آلبوم «Off The Wall» با او همكاري كرده بودند، مشغول به كار شد.

مايكل: ”يادم مي آيد يكبار، هنگاميكه بر روي «Thriller» كار ميكرديم، با «كويينسي جونز» و «راد تِمپِرتون» در استوديو بوديم. من داشتم «پينبال» بازي ميكردم. 
يكي از آنها از من پرسيد: ”اگر اين آلبوم به اندازه ي «Off The Wall» خوب از كار در نيايد، مأيوس ميشوي؟ “

يادم مي آيد كه ناراحت شدم. از اينكه اين سؤال، حتي پرسيده شده بود، ناراحت شدم. 
به آنها گفتم: ”«Thriller» بايد از «Off The Wall» بهتر باشد“ من گفتم كه ”ميخواهم اين آلبوم، پرفروش ترين آلبوم تمام دورانها بشود“ و آنها شروع كردند به خنديدن. ظاهرأ اين خواسته به نظر آنان، غير واقع گرايانه مي آمد.

مايكل دوباره به «پل مك كارتني» پيوست. دو آهنگ «Say Say Say» و «The Girl Is Mine»، نتيجه ي همكاري آن دو بود.

در نهايت، «كويينسي جونز» و مايكل، آهنگ «The Girl Is Mine» را به عنوان اولين آهنگ قطعي شده ي آلبوم 
«Thriller» انتخاب كردند.

«Not My Lover» عنواني بود كه آنها براي «Billie Jean» استفاده ميكردند. زيرا «كويينسي» با نام ”Billie Jean“ كه مايكل از ابتدا براي اين آهنگ انتخاب كرده بود، مخالف بود. «كويينسي» احساس ميكرد كه ممكن است مردم فورأ به ياد «Billie Jean King _ بيلي جين كينگ» زن تنيسور بيافتند.

مايكل: ”بسياري از مردم درباره ي اين آهنگ از من پرسيده اند. و جوابش بسيار ساده است. اين آهنگ در مورد دختري است كه ادعا ميكند من پدر فرزندش هستم و من از بيگناهي خودم دفاع ميكنم زيرا كه ”اين بچه، پسرِ من نيست.“
اين مسائل براي برخي از برادرانم پيش آمده است و من هميشه از اين موضوعات خيلي متعجب ميشدم. نميتوانستم بفهمم آن دخترها چطور ميتوانستند بگويند كه فرزند كسي را در شكم دارند، درحاليكه چنين چيزي حقيقت نداشت. من حتي نميتوانم در باره ي گفتن چنين دروغي، فكر كنم.

«اِدي وَن هالن» پذيرفت كه آهنگ «Beat It» را بنوازد. او به تنهايي گيتار را فوق العاده اجرا كرد.
و همچنين «استيو پركارو[توتو]، استيو لوكِدِر، گرِگ فيلينگانز، لوئيس جانسون و وينسنت پرايس» از افرادي بودند كه در اين آلبوم با مايكل همكاري داشتند.

عاقبت، مايكل و كويينسي از طرف كمپاني ضبط، سخت تحت فشار قرار گرفتند كه هرچه زودتر، آلبوم را به اتمام برسانند.
مايكل: ”وقتي كه كمپاني به شما فشار مي آورد كه هرچه زودتر كار را تمام كنيد، معنايش اين است كه شما واقعا تحت فشاريد. و ما را هم تحت فشار قرار داده بودند. آنها گفتند كه اين آلبوم بايد درست در يك تاريخ معين به پايان برسد. انجامش بدهيد يا بميريد.
بنابراين ما در موقعيتي قرار گرفتيم كه داشتيم خودمان را ميكشتيم تا كار را درست در زمان تعيين شده به پايان برسانيم. بر روي ميكس آهنگها خيلي سازش كرديم و همينطور اينكه كدام آهنگها قرار است بر روي آلبوم قرار بگيرند. آنقدر از سر و ته آهنگها زديم تا بالاخره كل آلبوم يك چيز بي سر و ته شد.


[اسپيلبرگ ـ مايكل ـ كويينسي]


وقتي بالاخره به آهنگهايي كه قرار بود بر روي آلبوم قرار بدهيم، گوش داديم، آهنگ «Thriller» آنقدر به نظرم افتضاح آمد كه به گريه افتادم. ما سخت تحت فشار بوديم زيرا در همان زمان كه سعي ميكرديم «Thriller» را به اتمام برسانيم، در حال كار بر روي ”كتاب داستان اي.تي _ The E.T Story Book“ بوديم و آن را هم بايد در زمان تعيين شده به پايان ميرسانديم. مثل اين بود كه تمام آدمهايي كه در استوديو بودند با هم جنگ داشتند. ما به حقيقت تلخي دست يافتيم كه ميكس آهنگهاي «Thriller» به درد نميخورد.

همانجا در استوديو نشستيم. استوديوي ”وستليك“ در هاليوود. و به تمام آهنگهاي آلبوم گوش داديم. من از شدت غم، ويران شده بودم. تمامي احساسات سركوب شده ام را به يكباره بروز دادم. عصباني شدم و اطاق را ترك كردم. به كارمندانم گفتم كه ”ما اين آلبوم را منتشر نميكنيم. با «سي.بي.اِس» تماس بگيريد و بگوييد كه آنها اين آلبوم را دريافت نميكنند. ما اين آلبوم را به آنها نميدهيم.“
در آخر فهميدم كه بايد تمام آلبوم را دوباره از اول ميكس كنم. وقتي اين كار انجام شد.... بوم!... آلبوم «Thriller» مثل بمب صدا كرد و تمامي رقبا را در آمريكا كنار زد. «سي.بي.اِس» هم ميتوانست تفاوت بين آنها را تشخيص دهد. «Thriller» پروژه ي پر زحمتي بود.“

در 1 دسامبر سال 1982، آلبوم «Thriller» منتشر شد و تاريخ موسيقي را براي هميشه دگرگون ساخت.


[آلبوم Thriller]

 
«Thriller» پر فروش ترين آلبوم در تمام دورانها شد. بيش از 51 ميليون نسخه از آن در سرتاسر دنيا به فروش رفت و 6 تا از آهنگهاي اين آلبوم در بين 10 آهنگ برتر جاي گرفت. قرار گرفتن اين تعداد آهنگ در بين 10 آهنگ صدر جدول، آن هم تنها از يك آلبوم، تا آن زمان بي سابقه بود.

هر دوي اين ركوردها در كتاب ركوردهاي جهاني نوشته شده و تا به امروز شكسته نشده اند.

آلبوم بلند «Thriller»، از 122 هفته اي كه در جدول ايالات متحده قرار داشت، براي مدت زمان بي سابقه ي 37 هفته در صدر آن جدول جاي گرفته بود.

مايكل: ”از وقتي كه يك پسر بچه بودم، روياي درست كردن پر فروش ترين آلبوم موسيقي تاريخ موسيقي را در سر مي پروراندم. يادم مي آيد وقتي بچه بودم، قبل از اينكه به داخل استخر بپرم، يك آرزو ميكردم. فراموش نكنيد، من با صنعت موسيقي بزرگ شدم، اهداف را فهميدم و درك كردم. در حالي كه همه به من ميگفتند كه چه چيز ممكن است و چه چيز ممكن نيست. اما من ميخواستم يك كار خاص انجام بدهم.
موقع پريدن به داخل استخر، بازوانم را تا آنجا كه ميتوانستم از هم باز ميكردم. مانند اينكه داشتم افكارم را به بالا، به سمت فضا هدايت ميكردم. و يك آرزو ميكردم بعد به داخل آب شيرجه ميزدم. به خودم ميگفتم ”اين روياي من است، اين آرزوي من است“ هر دفعه قبل از شيرجه زدن درون آب، اين كارها را انجام ميدادم.“

مايكل جكسون با آلبوم «Thriller» به سلطان مسلم ”پاپ“ 
مبدل شد و هنوز هم به نحو بي سابقه اي، عنوانش را حفظ كرده است.

«استيو بارون» به عنوان كارگردان «Billie Jean» اولين كليپ  از آلبوم، انتخاب شد. براي اولين بار در تاريخ «اِم.تي.وي»، كليپي با ساختار داستاني نمايش داده شد. نه مجموعه اي از تصاوير و عكسها. 
كليپ «Billie Jean» تأثير شگرفي بر بيننده ها گذاشت و به محبوبيت فوق العاده اي دست يافت. اين كليپ همچنين ممنوعيتهاي بسياري را براي هنرمندان سياه پوست كه تا قبل از اين از طرف كانال «اِم.تي.وي» ناديده گرفته ميشدند، برطرف كرد. مايكل جكسون اولين هنرمند سياه پوستي بود كه آهنگهايش به ليستي كه قرار بود از «اِم.تي.وي» پخش شود، اضافه شد. تا قبل از آن، «اِم.تي.وي» از پخش كليپهاي سياه پوستان امتناع ميكرد. و مايكل اين رويه را براي هميشه تغيير داد.

در 16 مي سال 1983، مايكل آهنگ «Billie Jean» را در برنامه ي زنده ي تلويزيوني ” 25 اُمين «موتون»: ديروز، امروز، براي هميشه“ كه به مناسبت 25 اُمين سالگرد تأسيس «موتون»، پخش ميشد، اجرا كرد. بيش از 47 ميليون آمريكايي اين شو را تماشا كردند. از آن شب به بعد، بسياري از چيزها تغيير كرد.
 

[25 اُمين سالگرد موتون]
 

كت سياه براقي را كه حالا ديگر ”افسانه اي“ شده است به تن كرده بود. به همراه كلاه سياهش كه براي اولين بار به سر ميگذاشت و دستكشهاي سفيدي كه اكنون بسيار مشهور شده اند. مايكل اجراي آهنگ «Billie Jean» را شروع كرد و براي اولين بار، به مردم چيزي را نشان داد كه بعدها به مهمترين ”علامت مشخصه“ ي او مبدل گشت.... رقص «مون واك _ Moon Walk»

مايكل: ”ميتوانم بگويم كه تماشاچي ها واقعأ از اجراي من لذت ميبردند. برادرانم به من گفتند كه در گوشه هاي صحنه جمع شده بودند و با دهان باز مرا نگاه ميكردند. والدين و خواهرانم در بين تماشاچي ها بودند. ولي تنها چيزي كه يادم است، اين است كه وقتي اجراي آهنگ را به پايان رساندم، چشمانم را باز كردم و دريايي از مردم را ديدم كه ايستاده بودند و مرا تشويق ميكردند.
برخي از تماشاچي ها بعدأ به من گفتند كه وقتي شروع به رقصيدن كردم، اينطور بنظر ميرسيد كه زمين از حركت باز ايستاده است.“

در مقاله اي در هفته نامه ي «Entertainment» كه در 19 فوريه سال 1999 منتشر شد، اين اجراي تاريخي را اينگونه توصيف كرد: ”قدمي كوچك براي يك مرد و پرشي بزرگ براي فرهنگ موسيقي پاپ. مايكل جكسون در طي اجراي آهنگ «Billie Jean»، رقص «مون واك» اش را كه ناقض قوانين فيزيك بود، به نمايش گذاشت. و حتي متخصصين ساخت موشك را نيز مات و مبهوت خود كرد.“
«دان ميسچر»، تهيه كننده و كارگردان برنامه هاي شبكه «اِن.بي.سي» گفت: ”ما ساعتها وقتمان را در اطاق رژي، به بحث در باره ي تك تك حركات او گذرانديم. او يك نمايش فوق العاده به اجرا گذاشت.“

او با رقصش، همه را گيج كرده بود!

براي همه آشكار بود كه آهنگ يا كليپ بعدي بايد «Thriller» باشد. مايكل، «جان لَنديس» [مرد آمريكايي كه در لندن زندگي ميكرد و در داستانهايش، شبها با كامل شدن ماه به يك گرگ بدل ميشد] را براي كارگرداني اين كليپ، انتخاب كرد. او ميدانست كه «لّنديس» براي اين كار كاملأ مناسب است.

به علاوه «جان برانكا» وكيل مايكل، ايده اي عالي به ذهنش رسيد. او پيشنهاد داد كه از پشت صحنه ي كليپ 
«Thriller» نيز فيلمي تهيه كنند.
مايكل: ”اين عجيب بنظر ميرسيد كه تا آن زمان كسي اين كار را انجام نداده بود. ما مطمئن بوديم كه اين يك فيلم مستند گزارشي جالب خواهد شد.“

در فوريه سال 1984، كليپ «Thriller» براي اولين بار در «اِم.تي.وي» پخش شد و براستي شيوه ي ساخت كليپهاي موسيقي را دگرگون ساخت و آينده ي اين كليپها را براي هميشه تغيير داد.


[كليپ Thriller]


با انتشار اين كليپ، مايكل تاريخ را رقم زد و «اِم.تي.وي» را براي هميشه تغيير داد. «Thriller» اولين كليپ موسيقي اي بود كه از ابتدا براي تبديل شدن به يك فيلم كوتاه، توليد شده بود.

بعدها، در پايان هزاره ي دوم ميلادي، «Thriller» به عنوان بهترين كليپ موسيقي تمام دورانها انتخاب شد!

مايكل: برادرم «جكي» به خانه ي من آمد و گفت: ”آيا اين شويي را كه آلان از تلويزيون از شبكه ي «اِم.تي.وي» پخش ميشود، تماشا ميكني؟ آنها در اين شو فقط آهنگ مينوازند.“
من آن شو را نگاه كردم و فكر كردم كه اين آهنگ، مفهوم جالبي دارد. اما از كليپش كه مجموعه اي از تصاوير بود، خوشم نيامد. فكر كردم، اگر قرار بود من يك كليپ مثل اين بسازم، چيزي سرگرم كننده ميساختم. چيزي كه در سر داشتم، ايده ي ساخت كليپي بود با يك آغاز، يك بدنه، و يك پايان. مانند يك فيلم كوتاه.“

پس از اولين پخش تلويزيوني «Thriller» از شبكه ي 
«اِم.تي.وي»، «سي.بي.اِس»(اِپيك) اين كليپ را بطور تكي منتشر كرد و فروش آلبوم ديوانه كننده بود. بر طبق آمار، عرضه ي فيلم «Thriller» (پشت صحنه ي Thriller) و آهنگهاي آلبوم بصورت تكي، فروش 14 ميليون آلبوم و نوار اضافي را در مدت 6 ماه به همراه داشت. 
در سال 1984، در هر هفته، يك ميليون نسخه از آلبوم «Thriller» به فروش ميرفت.


[پشت صحنه فيلم Thriller]


در 30 مارس سال 1984، فيلم «پشت صحنه ي Thriller» منتشر شد و پرفروش ترين فيلم مستند موزيكالي شد كه تا آن زمان ساخته شده بود.
مايكل: ”موفقيت اين فيلم براي همه ي ما يك شوك بزرگ بود.“
اين ركورد (پرفروش ترين فيلم مستند موزيكالي) بعدها فقط توسط يك نفر شكسته شد.

حدس بزنيد چه كسي.... ”مايكل جكسون“

 در 16 ژانويه سال 1984، براي اولين بار در تاريخ جوايز موسيقي آمريكا [American Music Awards]، مايكل جكسون برنده ي 8 جايزه ي رشك برانگيز شد.

ادامه‌‍