...

جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۱ | 23/11/2012

مایکل جکسون: از زبان خیاطش مایکل بوش (۷)

بخش ششم این مقاله را در اینجا بخوانید.

نمایش لباس‌ها و مزایده

تابستان امسال در لندن با یک هفته‌ی مُد مایکلی به سرآمد. فیل تریسی از لباس‌های مایکل جکسون که توسط بوش و تامپیکنز دوخته شده بودند برای نمایش خود مدد گرفته بود که خبرش را در اینجا خواندید.


mj-gallery-5.jpg

بوش که در آن نمایش شرکت داشت، می‌گوید:

"اعجاب‌انگیز بود. وقتی در بین جمعیت نشسته بودم و گذر مدل‌ها بر روی فرش قرمز را مشاهده می‌کردم، حرف‌هایی را که مایکل در مورد تک تک این لباس‌ها به من گفته بود، به خاطر می‌آوردم. پس از اتمام مراسم، طراحان مد بسیاری نزد من آمدند و گفتند که پوشاک مایکل چقدر آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از آنها گفتند که عکس‌هایی از مایکل در این لباس‌ها را به دیوار الهامات‌شان (تابلویی که طرح‌های برتر را بر رویش قرار می‌دهند تا ایده بگیرند) سنجاق زده‌اند.


mj-gallery-3.jpg

تور لباس‌های فاخر مایکل جکسون که توسط پادشاه پاپ و دو خیاط‌ وی تهیه شده‌اند، در ۱۸ ماه می امسال در موزه‌ی The Museo de la Moda در شیلی افتتاح شد. پیشتر در مورد موزه‌ی مد مایکل جکسون در شیلی خوانده بودید. این لباس‌ها از زمانی که مایکل آنها را بر تن کرد، دیده نشده بودند. مایکل جکسون این لباس‌ها را به بوش و تامپکینز هدیه داده بود. این موزه در ۲۷ ژوئن به کار خود خاتمه داد و سپس از ۳ تا ۲۹ جولای به نیوبریج در ایرلند رفت.

mj-gallery-7.jpg

وقتی نمایش این لباس‌های فاخر در موزه‌ی The Museum of Style and Icons در ایرلند به پاپان رسید، نوبت از آنِ گالری گتی در لندن شد تا با آغاز روز ۵ اکتبر میزبان بخشی از تاریخ موسیقی جهان باشد. این نمایشگاه در ابتدا قرار بود تا ۴ نوامبر دایر باشد که البته تا ۱۷ نوامبر تمدید شد. ایستگاه بعدی این لباس‌ها، مرکز Sky Tree Soramachi در توکیو، ژاپن بود و بعد این لباس‌ها پس از طی مسافتی به دور دنیا، به خانه‌ بازگشتند.

مقصد نهایی این هنرهای دستی، گالری بورلی هیلز در لس آنجلس بود، جایی که پیش از این قرار بود پس از نمایشی از ۱۹ تا ۲۹ نوامبر، در روز ۲ دسامبر برای فروش به مزایده گذاشته شده و بخشی از درآمد فروش صرف امور خیریه شود.


mj-outfit-1.jpg

خانه‌ی حراج جولین در نظر داشت این لباس‌ها را به عنوان بخشی از مزایده‌ی Icons & Idols به فروش برساند. این خانه‌ی حراج اعلام داشته بود که بیش از شصت قلم از یادگاری‌های مایکل طی این مزایده فروخته خواهند شد از جمله رویه‌های بالشی که دستخط مایکل را بر رویشان دارند، لباس‌هایی از تورها و فیلم‌های مایکل از جمله ویز، یک کارت دعوت به مهمانی خانواده‌ی جکسون در سال ۱۹۷۳، جایزه‌ها و بسیاری دیگر از یادگاری‌های پادشاه پاپ.


fan-MonaLisa-by-Paul-Bedard.jpg

هم اکنون کلاهخود مخصوص کنسرت سی‌امین سالگرد در مدیسون اسکوئر گاردن، یکی از اقلام گالری بورلی هیلز است. مایکل با ماژیک مشکی بر روی آن امضا زده است: "برای بوش، با عشق، مایکل جکسون."


mj-helmet-msg-1.jpg

تیشرتی که مایکل در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۰۹، دو رزو پیش از فوت و طی تمرین برای تور This Is It بر تن داشت یکی دیگر از این اقلام است و همچنین لباس‌های تور هیستوری، دنجروس و بد؛ کتی که مایکل هنگام اجرای آهنگ بیت ایت بر روی صحنه بر تن کرده بود، برخی از لباس‌های مایکل در گروه جکسون۵، دستکش‌ سفید و خلاصه لباس‌هایی از دوران کودکی او تا چند روز پیش از فوت‌اش.

mj-outfit-dangeroustour-2.jpg

شاید به عقیده‌ی برخی؛ کت ویدیوی تریلر، مشهورترین قلم در بین لباس‌های مایکل جکسون است. این کت در سال ۱۹۸۳ پیش از آمدن بوش به صحنه توسط دبورا نادولمن (Nadoolman) همسر کارگردان ویدیوی تریلر، جان لندیس طراحی شده بود. این کت در ماه ژوئن سال گذشته به مبلغ نزدیک به دو میلیون دلار به فروش رسید. (خبر)


مخالفت با مزایده

پس از اعلام خبر فروش لباس‌های مایکل جکسون، کارن فی، آرایشگر مایکل جکسون و همکار سابق مایکل بوش در توییتر نوشت:

"این بسیار ناراحتم می‌کند که مایکل بوش تصمیم به فروش لباس‌های نمادین ام‌جی گرفته است. من و مایکل بوش هر دو می‌دانیم که آرزوی مایکل این بود که با این لباس‌ها موزه‌ای برپا کند. ام‌جی غالبا در این مورد با ما گفتگو می‌کرد. به همین دلیل است که ام‌جی به مایکل بوش اعتماد کرد و لباس‌هایش را به دست او سپرد... هوادارانی که این لباس‌های را می‌خرند، مایکل بوش را ثروتمند می‌کنند. من این لباس‌ها را نخواهم خرید تا به ثروت او چیزی اضافه نکرده باشم."


mj-bush-karenfaye-intheclosset-1.jpg

کارن فی (دستش را به دور گردن مایکل حلقه زده) و بوش در چپ


مایکل بوش گفته بود که نه به خاطر پول بلکه به خاطر ناتوانی در نگاهداری از این لباس‌ها و برای امور خیریه تن به مزایده داده است.

دلیل اصلی فروش این لباس‌ها، مشکلات عدیده‌ای است که برای انبار کردن آنها وجود دارد. این پوشاک تاریخی برای سالها در گنجه‌ها، درون جعبه‌ها و در زیر تخت خواب بوش نگاهداری شده‌اند.


mj-outfit-2.jpg

"دیگر از عهده‌ی مراقبت از آنها برنمی‌آیم. مشکل انبار و بید-زدگی وجود دارد. اینها از پارچه ساخته شده‌اند و باید در مکانی مناسب و در شرایط دمایی خاصی نگاهداری شوند."

به گفته‌ی بوش یکی از پیراهن‌هایی که مایکل برای اجرای درتی دایانا بر تن کرده بود، در معرض نابودی قرار گرفته است.

"این پیراهن از پارچه‌ی نازک فرانسوی دوخته شده است. طی ۲۵ سال که برای نمایش از تن مانکن بیرون آورده شده و دوباره در جایش قرار گرفته، دچار پوسیدگی شده و در معرض نابودی است."


mj-outfit-badtour-2.jpg

هواداران بسیاری از فروش لباس‌های مایکل ابراز نارضایتی کردند و با تاسیس صفحه‌ای در فیسبوک برای متوقف کردن مزایده تلاش کردند.

یکی از آنها نوشته بود: "هم اکنون نیز برخی از لباس‌های جایگزین نشدنی مایکل جکسون را طی نه فقره مزایده‌ای که از زمان قتل‌اش برگزار شده است، از دست داده‌ایم. اگر این مزایده را متوقف نکنیم، دیگر چیزی برای فرزندان عزیزش و یا موزه‌ی آتی او باقی نخواهد ماند!"


توقف مزایده

بوش که بخش وسیعی از مجموعه لباس‌های خود از مایکل را به مزایده اختصاص داده بود، از این تصمیم منصرف شد و آنها را به عنوان هدیه به بنیاد مایکل بخشید تا موزه‌ای از آن بنا کنند. (متن خبر)

بنیاد مایکل جکسون در روز ۹ نوامبر و تقریبا یک ماه مانده به انجام این مزایده طی بیانیه‌ای اعلام داشت که از فروش لباس‌های مایکل جکسون جلوگیری به عمل آمده است.


Michael-Lee-Bush3.jpg

مایکل بوش در فیسبوک شخصی خود نوشت که عمیقا تحت تاثیر عشق و ستایش هواداران نسبت به مایکل جکسون قرار گرفته‌ است و گرچه این لباس‌ها توسط مایکل به او هدیه داده شده است، اما او آنها را به بنیاد وی می‌بخشد. شاید در آینده‌ی دور یا نزدیک رویای دیرین مایکل و هواداران‌اش تحقق یابد و خبر بازگشایی موزه‌ای از لباس‌ها و یادگاری‌های او را در همین صفحه گزارش کنیم.


mj-outfit-dangeroustour-5.jpg

مایکل بوش اما از گفتن اینکه چه اقلامی را در اختیار بنیاد مایکل قرار داده، خودداری کرده و گفته است که خانواده‌ی جکسون مایلند این اطلاعات فعلا مخفی بماند.

پس از اعلام مزایده، صفحه‌ی فیسبوک شخصی‌ بوش آماج حمله‌ها قرار گرفته بود اما وقتی او از مزایده‌ی برخی از اقلام انصراف داد، هواداران از وی تقدیر به عمل آوردند. وی در پاسخ به یکی از افرادی که این عمل او را ستایش کرده‌ بود، نوشته است: "بهتر است پیش از آنکه کاملا از ماجرا باخبر نشده‌اید، در مورد افراد قضاوت نکنید." این سخن وی، این شائبه را ایجاد کرده است که شاید بوش از ابتدا نیز قصد اهدای این اقلام را داشته است.

بوش می‌گوید این آرزوی مایکل بود که لباس‌هایش در موزه به نمایش گذاشته شود و کتابی در مورد آنها به نگارش درآید. بوش خوشحال است که توانسته است به این خواسته‌ی مایکل جامه‌ی عمل بپوشاند.

این مقاله ادامه دارد...

منبع: eMJey.com / Reuters & Associated Press

...