...

چهارشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۰ | 26/10/2011

MTV را چه کسی ساخت؟ مایکل جکسون!

امسال شبکه‌ی MTV که زمانی فقط به پخش موسیقی اختصاص داشت، ۳۰ ساله می‌شود.

کریگ ماکز و راب تاننبام تاریخچه‌ی دهه‌ی نخست عمر ام‌تی‌وی را که باور دارند دوران طلایی این شبکه است، در کتابی با عنوان I Want My MTV بازگو کرده‌اند. در این کتاب از غولهای دهه‌ی ۸۰ که برترین‌شان مایکل جکسون بود سخن به میان می‌‌آید. قطعا آلبوم تاریخ ساز تریلر نیز نمی‌تواند از قلم بیافتد.

این دو نویسنده در مصاحبه‌ی جدیدی با این پرسش مواجه شدند که سلطان پاپ چه تاثیری بر ام‌تی‌وی داشته است:
"آیا هیچ هنرمندی هست که بتوان گفت بدون وجود او، ام‌تی‌وی ادامه‌ی حیات نمی‌داد و بدین شکل ساخته نمی‌شد؟"

راب تاننبام: "قطعا! مایکل جکسون! او کسی است که ام‌تی‌وی را نجات داد. در نخستین سالهای فعالیت این شبکه، آنها به ندرت موسیقی آفریقایی تباران را پخش می‌کردند. عذر ناموجه‌شان هم این بود که می‌خواهند فقط راک پخش کنند و موسیقی سیاهان هم راک نیست.

حال آنکه بسیاری از آهنگ‌هایی که پخش می‌کردند اصلا راک هم نبود. برای مثال آنها آهنگ‌های سبک آراندبی سفید پوستان را پخش می‌کردند. پس اگر می‌توانستند آراندبی سفیدپوستان را پخش کنند، چرا نمی‌توانستند آراندبی سیاهان را پخش کنند؟ فکر می‌کنم این چیزی بود که مردم را نسبت به ام‌تی‌وی عصبانی کرده بود.

مایکل در سال ۱۹۸۲ ساخت ویدیو برای آلبوم تریلر را آغاز کرد و آن زمان ام‌تی‌وی تنها ۳ ماه با ورشکستگی و از بین رفتن فاصله داشت."

کریگ مارکز: "این داستان همچنین نشان می‌دهد که ام‌تی‌وی تا چه حد پولکی بوده است. در ژانویه‌ی ۱۹۸۳ آنها هیچ ویدیویی از موسیقی اوربن پخش نمی‌کردند، اما در نوامبر همان سال هم اوربن پخش می‌کردند و هم می‌گفتند پس از ۱۰ دقیقه‌ی پیش رو «دوباره» برای شما تریلر را نمایش می‌دهیم. وقتی چیزی خوب است یعنی خوب است. فکر می‌کنم از اینکه سرانجام غرورشان را زیر پا می‌گذاشتند، خوشنود بودند."

نکته: بیلی جین نخستین ویدیوی سیاه پوستان بود که در ام‌تی‌وی به نمایش درمی‌آمد. این ویدیو و نیز بیت ایت و تریلر آنچنان انفجاری و محبوب بودند که ام‌تی‌وی نتوانست در برابرشان بیش از آن مقاومت کند.
مایکل قوانین تبعیض آمیز این شبکه را برای همیشه از بین برد و نیز ام‌تی‌وی با بهره‌مندی از هجوم مخاطب به سمت این شبکه برای تماشای این کلیپ‌ها، به موفقیت و اعتباری رویایی دست یافت.

منبع: eMJey.com / USA Today

...