...

شنبه، ۲ مهر ۱۳۹۰ | 24/09/2011

اعضای هیئت منصفه انتخاب شدند

روز گذشته انتخاب اعضای هیئت منصفه‌ی پرونده‌ی قتل مایکل جکسون پایان یافت.

این هیئت ۱۲ نفره متشکل از ۷ مرد و ۵ زن است. ۶ نفر از اعضا سفید پوست، ۵ نفر از آنها اسپانیایی و یک نفر نیز سیاه پوست است. مایکل جکسون و کانراد موری هر دو سیاه پوست هستند. ۵ عضو جایگزین نیز متشکل از ۳ زن و ۲ مرد است.

یکی از زنان که سیاه پوست بود از فهرست اعضا خط خورد زیرا طی پرسش و پاسخ اشکش جاری شد. دادستانی ۲ سیاه پوست دیگر که یکی از آنها یک مرد و ممد کار اجتماعی بود را نیز کنار گذاشت.

در میان این عده مردی حضور دارد که سه دهه پیش مایکل را از نزدیک دیده بود. او گفت که در دهه‌ی ۸۰ وقتی هر دو بر روی پروژه‌ی دیزنی کار می‌کردند، به مایکل معرفی شده بود.

در دادگاه چه سوالاتی در هیئت منصفه پرسیده میشد؟
اغلب پرسش‌ها پیرامون شخصیت وزندگی مایکل جکسون چرخ میزد.

وکلای کانراد موری از اعضای می‌پرسیدند:
- آیا فکر می‌کنید توانایی مایکل جکسون در اتخاذ تصمیم از سایر افراد در سن و سال او کمتر بوده است؟
- آیا اگر مایکل جکسون "کودک مانند" (childlike) بوده، به این معناست که نمی‌توانسته تصمیم بگیرد؟
- آیا استاندارد مسئولیت پذیری در مورد مایکل جکسون باید تفاوتی با سایرین داشته باشد؟
- آیا کانراد موری تا حدی در مرگ مایکل جکسون مقصر است؟

دادستان پرسید که آیا این اعضا می‌توانند باز هم کانراد موری را گناهکار بدانند اگر بفهمند که مایکل جکسون نیز نقشی در مرگ خویش ایفا کرده است؟ او یک تصویر ذهنی را برای اعضا ترسیم کرد. یک راننده‌ی بی‌دقت چراغ قرمز را رد می‌کند و یک عابر پیاده که او نیز با بی‌دقتی از خیابان رد میشده است را زیر می‌گیرد و میکشد. آیا در اینجا راننده ۱۰۰٪ مقصر نیست؟ آیا به این راننده رای گناهکاری می‌دهید؟

آگهی‌هایی در مورد ۱۲ عضو هیئت منصفه

۱. مرد، ۵۱ ساله، اسپانیایی
یک پستچی که عقیده دارد افراد سرشناس قانون را دور می‌زنند و هرطور که می‌خواهند رفتار می‌کنند. او به موسیقی مایکل جکسون علاقه دارد.

۲. زن، ۵۷ ساله، اسپانیایی
خانه دار. حسابدار سابق. دادگاه اوجی. سیمسون را تا حدی دنبال می‌کرده است. برادر جوانترش معتاد به مواد مخدر است. او پنج بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. وی هرگز حتی یک سی‌دی از آثار مایکل جکسون را نخریده است.

(سیمسون بازیکن سابق فوتبال است که در دهه‌ی ۹۰ به اتهام قتل همسرش در آمریکا محاکمه و تبرئه شد.)

۳. مرد، ۴۵ ساله، سفید پوست
مشاور مدیریت. همسرش پرستار کودکان در بیمارستان است. دو بار در هیئت منصفه خدمت کرده و فیلم This Is It را نیز دیده است، البته فقط از روی کنجکاوی.

۴. مرد، ۳۲ ساله، سفید پوست
فروشنده‌ی کتاب و کارآموز بازیگری. در مورد این پرونده در اخبار خوانده است و دادگاه سیمسون را هم تا حدی دنبال می‌کرده است. یک بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. در کودکی هوادار مایکل بوده است و آلبوم‌های تریلر، بد و دنجروس را دارد. او فکر می‌کند مایکل انسان خوبی بوده است.

۵. زن، ۴۸ ساله، سفید پوست
کارمند حقوقی با ۳۰ سال سابقه. دادگاه کیسی آنتونی را دنبال کرده است. عقیده دارد که قانون با افراد مشهور و ثروتمند مدارا می‌کند زیرا زندان‌ها آنقدر شلوغ است که اگر یک فرد سرشناس در آنجا باشد، پلیس از پس برقراری امنیت برنخواهد آمد. نتیجه آنکه پلیس اصلا این افراد را زندانی نمی‌کند.

(کیسی آنتونی مادر ۲۲ ساله‌ به قتل فرزند ۲ ساله‌ی خویش متهم شده بود، اما در ماه جولای امسال از دادگاه حکم برائت گرفت.)

۶. مرد، ۳۹ ساله، سفید پوست
تکنولوژی شناس. در خانواده‌اش یک عضو معتاد به الکل دارد. گهگاه وب سایتهایی را که اخبار و عکس‌های افراد مشهور را منتشر می‌کنند، می‌خواند. یک بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. هوادار مایکل است و تعداد زیادی سی‌دی از او و سایر اعضای خانواده‌اش دارد.

۷. زن، ۵۴ ساله، اسپانیایی
رییس دفتر. دخترش ۵ سال پیش به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشته است. فکر می‌کند قانون با افراد مشهور به گونه‌ای متفاوت از افراد عادی رفتار می‌کند. دادگاه کیسی آنتونی را دنبال می‌کرده است. دو بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. وقتی کوچک بود موسیقی مایکل را دوست داشت.

۸. مرد، ۵۲ ساله، اسپانیایی
راننده‌ی اتوبوس مدرسه. پدرش معتاد به الکل بود. پدر همسرش به خاطر اعتیاد به الکل از دنیا رفته است. اخبار را بیشتر از طریق رادیو دنبال می‌کند. یک بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. باور دارد که دستگاه قضایی افراد سرشناس را محکوم نمی‌کند. هیچیک از سی‌دی‌های مایکل را نخریده است اما عقیده دارد که او هنرمند خوبی است.

۹. مرد، ۵۴ ساله، سیاه پوست
کارگردان فنی در تلویزیون. یکی از بستگانش قاضی و یکی دیگر وکیل است. پدرش بر اثر اعتیاد به الکل از دنیا رفته است. دستگاه قضایی را نژاد پرست نمی‌داند و معتقد است که بر اساس قانون با افراد برخورد می‌شود. سه بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. گروه جکسون فایو را در کودکی دوست داشته است و اکنون هوادار جی‌زی است.

۱۰. زن، ۴۳ ساله، سفید پوست
رییس ارتباطات در یک شرکت بازاریابی بین‌المللی. فکر می‌کند که قانون گاهی در برابر افراد مشهور از خود عطوفت و نرمش نشان می‌دهد. او در مورد فرزندان مایکل در روزنامه‌ها خوانده است و خدمت در هیئت منصفه را یک نعمت خوانده است برای اینکه بتواند کار درست را انجام دهد. او یک بار در هیئت منصفه‌ی دادگاهی در انگلستان خدمت کرده است. هوادار مایکل نیست اما آلبوم تریلر را خریده است.

۱۱. زن، ۳۶ ساله، اسپانیایی
نماینده‌ی خدمات به مشتری. دادگاه کیسی آنتونی را دنبال کرده است. پدرش به الکل معتاد بوده و مفقود شده است. یک بار در هیئت منصفه خدمت کرده است. هوادار مایکل است.

۱۲. مرد، ۵۴ ساله، سفید پوست
استاد دانشگاه در رشته‌ی هنر و انیمیشن. در خلق تصاویر انیمیشن برای کمپانی دیزنی دست داشته است و یک بار در دهه‌ی ۸۰ بر سر پروژه‌ی فیلم «کاپیتان ای‌او» در دیزنی‌لند مایکل را ملاقات کرده بود. دادگاه اوجی. سیمسون را دنبال می‌کرده است. فکر می‌کند دادگاه بین افراد مشهور و عادی تفاوت قائل می‌شود. او در مورد متهم می‌داند و همچنین از نحوه‌ی فوت مایکل باخبر است. هوادار مایکل است و او را یک هنرمند برجسته می‌داند.

منبع: eMJey.com / LA Times / CNN / AP

...