...

سه شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۰ | 30/08/2011

eMJey.com هشت ساله شد / بیشتر در مورد سایت بدانیم

به مناسبت ۸ ساله شدن سایت، شما را به خواندن چند سطری برای آشنایی بیشتر با سایت و فعالیت‌هایش و نیز تاسیس کنندگان و گردانندگان آن، دعوت می‌کنیم.

eMJeylogo01.jpg


تاریخچه

وب سایت eMJey.com در روز تولد مایکل در ۲۹ آگوست سال ۲۰۰۳ / ۷ شهریور۱۳۸۲ طی یک جشن تولد خانگی برای مایکل تاسیس شد و از بامداد ۸ شهریور رسما کار خود را آغاز کرد.

خبر تاسیس این سایت روز بعد از رادیو بی‌بی‌سی فارسی اعلام شد و از همان ابتدا سایت پذیرای چند هزار باردید کننده بود و گروه‌های مختلفی مانند گروه اوهام از آن حمایت کردند.

فضای سایت در ابتدای تاسیس فقط ۱۰ مگابایت بود اما سال بعد به ۱ گیگابایت ارتقا پیدا کرد. سال سوم ۵ گیگابایت شد و هم اکنون فضای نامحدود دارد.

سایت مدتی نیز با نام eMJey.net و MichaelJackson.ir فعالیت نمود.

از سال ۲۰۰۶ / ۱۳۸۵ ظاهر سایت دگرگون شد و از حالت استاتیک (ایستا) به داینامیک (پویا) تبدیل گردید. و روز گذشته پس از ۴ سال، تمام زیرساخت‌های آن به روز و مدرن شد.


همکاران سایت

سایت eMJey.com تلفیق شده‌ی یک وبلاگ و یک وب سایت بود: وبلاگ برگزیده‌ی گروه موسیقی پرشین بلاگ با عنوان "مایکل جکسون پرشین بلاگ" و با آدرس http://michaeljackson.persianblog.ir که متعلق به یکی از طرفداران با نام پیام بود و یک وب سایت با آدرس http://mjfan.web۱۰۰۰.com که به حمید تعلق داشت. این دو از حدود ۲ سال پیش از آن تاسیس شده و نخستین منابع آنلاین مایکلی به زبان فارسی بودند.

ایده‌ی اسم سایت توسط حمید هنگامیکه با جمع دوستانه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر به بیمارستان مفید کودکان رفته بودند، داده شده بود.

پس از تاسیس؛ محبوب‌ترین و فعال‌ترین بخش سایت، رادیو امجی با اجرای پیام و برادرش پویا بود. و سامان، عضو دیگر، در بخش آرشیو صوتی-تصویری و دانلودها فعالیت می‌کرد.

اما مدتی بعد در زمستان ۸۲ سایت چند ماهی بسته شد و در تیرماه ۸۳ کار خود را آغاز کرد و اعضای جدیدی به سایت پیوستند. الناز بخش ترجمه و اخبار را بر عهده گرفت و آرشیو بخش خبر مربوط به ماههای گذشته به مرور تکمیل شد. بیتا در بخش طراحی بنر، گالری تصاویر و بخش انگلیسی سایت فعالیت خود را آغاز کرد و رضا مدیریت سخنگاه را بر عهده گرفت.

طی سالهای گذشته پیام از کارهای اجرایی سایت فاصله گرفت، گرچه گهگاه در سایت همکاری داشته است. تقریبا آخرین فعالیت جدی او، آخرین رادیویی بود که برای سایت آماده کرد. بخش انگلیسی نیز که توسط بیتا مدیریت میشد پس از فوت مایکل متوقف شد. اما حمید به عنوان برنامه نویس، طراح سایت و بنر؛ الناز به عنوان خبرنگار و مترجم؛ و رضا در بخش سخنگاه به فعالیت خود ادامه داده‌اند. بیتا همچنین در پروژه‌های هواداران که در آمریکا برگزار می‌شود، سایت را نمایندگی می‌کند.

فهرست همکاران سایت در این صفحه نیز در دسترس است.

از رکوردهای سایت

در سال ۲۰۰۴ / ۱۳۸۳ کارتون جکسون‌ها در کمتر از ۴ ساعت بیش از ۷ گیگابات از سایت دانلود شد (آن هم با اینترنت دایل آپ آن روزگار) که همین باعث شد سایت از کار بیافتد.

در روزهای پس از فوت مایکل ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ / ۴ تیر ۸۸ شمار بازدیدکنندگان سایت نزدیک به ۸۰ هزار نفر بود یعنی در حدود جمعیت استادیوم آزادی!


از افتخارات سایت

ترتیب قرار ملاقات اختصاصی با دوست و آرایشگر مایکل، خانم کارن فی (۲۷ نوامبر ۲۰۰۴ / ۶ آذر ۸۳) و مهمتر از آن ملاقات با مایکل جکسون (۴ آپریل ۲۰۰۵ / ۱۵ فروردین ۸۴) و رساندن پیامهای طرفداران فارسی زبان به دست وی، از افتخارات همیشگی eMJey.com است.

بیتا که تنها عضو سایت است که در آمریکا زندگی می‌کند، طی ملاقات با کارن، بسته‌ای را که eMJey.com از پیامها و نامه‌های طرفداران تهیه کرده و به وی ارسال داشته بود، به کارن تحویل داد. چند روز پس از آن، کارن در وب سایت رسمی مایکل جکسون در آن زمان، MJJSource نوشت:

"بسته‌ای پر از نامه و کار دستی را از ایران دریافت کرده و آن را به مایکل تحویل دادم. مایکل تمامی آنها را خوانده و لذت برده است. او به من گفت از تمامی آنان تشکر کنم و بگویم که دوست‌تان دارد."

از دیگر افتخارات سایت در اختیار داشتن تصاویر اختصاصی از پروژه‌ی گل‌های رز بود بطوریکه سایت رسمی MJJSource از eMJey.com درخواست کرد تا این عکسها را به آنها داده تا در سایت رسمی مایکل به نمایش بگذارند. زیرا بیتا تنها هواداری بود که به دلیل سابقه‌ی آشنایی با کارن فی، اجازه‌ی همراه داشتن دوربین را داشت. او همچنین تنها هواداری بود که آن روز توانست به شکل اختصاصی با مایکل وقت بگذراند.

Roses-of-Love.jpg

بیتا خود عضوی از پروژه‌ی گلهای رز بود. تعدادی از طرفداران با حضور در نورلند مایکل را هنگام بازگشت از دادگاه با سبدهای گل غافلگیر کردند. در آن روز بیتا ضمن دیدار با مایکل، یادگاری‌هایی از ایران به او تقدیم نمود. گزارش تصویری این دیدار از شبکه‌ی تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا به نمایش درآمد.

از جمله یادگاری‌هایی که بیتا طی آن سالها به مایکل تقدیم کرد، باید به تابلوی زیبایی اشاره کرد که او برای تولد ۴۹ سالگی مایکل در سال ۲۰۰۷ با استفاده از پیام‌های هواداران ایرانی تهیه کرده بود.

mj-49.jpg


مهر تایید مایکل جکسون

از دیگر افتخارات سایت دریافت مهر تایید مایکل جکسون است که در در زمان برگزاری دادگاه ۲۰۰۵ توسط وب سایت رسمی او به وب سایتهای مدافع و حامی وی داده میشد. این مهر تایید تضمینی بود بر آنکه وب سایتهای یاد شده در جهت منافع مایکل گام خواهند برداشت.

برای خواندن مقاله‌ای که پیشتر در مورد مهر تایید تهیه و در اخبار سایت منتشر گردید، کلیک کنید.


بخش خبر

بخش تازه‌ترین رویدادهای فارسی eMJey.com تا به امروز بیش از ۳ هزار عنوان خبری در خود جای داده است و همواره در خبررسانی خود، به روز بوده است.


سخنگاه

eMJey.com تا کنون تجربه‌ی ۴ نسل سخنگاه را با خود به همراه دارد و توانسته است واژه‌ی سخنگاه را به جای فروم جا بیاندازد.


بخش آشنایی با مایکل - مایکل شناسی

eMJey.com کاملترین زندگینامه‌ی ترجمه شده به فارسی را از مایکل جکسون در اختیار بازدیدکنندگانش قرار داده است. این زندگینامه که توسط الناز ترجمه شده است باز هم در دست کار است تا طی ماه‌های آتی پس از به روز شدن در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

همچنین مصاحبه‌‌های ترجمه شده به فارسی در کنار زندگینامه همواره از مطرح‎ترین منابع قابل استفاده به زبان فارسی برای آشنایی با زندگی، رویدادها و فعالیت‌های مایکل جکسون بوده‌اند.

از دیگر خواندنی‌های سایت باید به بخش ترانه‌های مایکل اشاره کرد که توسط رضا تهیه گردیده و نیز بخش امروز در زندگی مایکل جکسون نیز توسط سامان ایجاد شده است.


دیگر اقدامات

از کارهای منحصر به فرد سایت می‌توان به راه اندازی نخستین پادکست تاریخ سایت‌های فارسی زبان توسط پیام در اینترنت اشاره کرد.

همچنین eMJey.com نخستین وب سایت تخصصی ایرانی برای هواداری از یک خواننده چه در میان هنرمندان ایرانی و چه خارجی در تاریخ اینترنت ایران است.


Ghosts فارسی

نخستین فیلم مایکل جکسون که توسط حمید به زبان فارسی دوبله شده است (فیلم ارواح Ghosts) نیز توسط این سایت منتشر میشود. خبر مربوط به این فیلم را در اینجا بخوانید.


پروژه‌های هواداران

سایت در چند نوبت اقدام به انتشار آثاری برای گرامیداشت یاد مایکل کرد که توسط الناز تهیه شده بود.

مجله‌ی یادبود مایکل جکسون در نخستین سالگرد فوت او و ویدیوی یادبود در دومین سال از جمله‌ی این پروژه‌ها بودند. در هر دوی این کارها از آثار هنری و نامه‌های هواداران استفاده شده بود.

از دیگر پروژه‌ها باید به ترجمه‌ی فارسی کتاب "رقص رویا" مجموعه اشعار و نوشتار مایکل جکسون اشاره کرد که در کنار نسخه‌ی انگلیسی آن منتشر شد. کتاب مصاحبه‌ی مایکل و اپرا و مجله‌ی فارسی و انگلیسی مصاحبه‌ی ابونی با مایکل از دیگر پروژه‌ها بودند.

برای دریافت مجله‌ها و کتاب‌هایی که تا به امروز آماده شده‌اند، از این صفحه بازدید نمایید.

کتاب‌ها و مجله‌های بیشتری نیز در دست انجام هستند که متعاقبا اعلام خواهد شد.

ویدیوی یادبود مایکل جکسون در تیرماه امسال منتشر گردید. هدف ما این بود که بتوانیم این ویدیو را به دست فرزندان مایکل و مادرش کاترین برسانیم. مدتی پیش به شما خبر دادیم که تیم آنلاین بنیاد مایکل جکسون در ایمیلی خاطر نشان ساختند که این ویدیو را در یوتوب تماشا کرده‌اند. آنها بابت به اشتراک گذاشتن لینک این ویدیو از ما قدردانی نمودند.

مدتی قبل نیز از طریق توییتر و یوتوب، لینک این ویدیو را در اختیار پاریس جکسون، دختر مایکل گذاشتیم.

برای دریافت این ویدیو کلیک کنید.

گذشته از این طی سالها هواداران توانسته‌اند کارهای ساخت خودشان همچون اسکین برنامه‌ی جت آدیو، ماکت نورلند، تقویم فارسی و بسیاری چیزهای دیگر را از طریق سایت در اختیار دوستان‌شان قرار دهند.


بازتاب رسانه‌ای

eMJey.com در چهار نوبت با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه انجام داده است که سه نوبت آن مربوط به برنامه‌ی رادیویی روز هفتم و یک نوبت آن مربوط به برنامه‌ی تلویزیونی کوک می‌شود که پس از فوت مایکل انجام گرفت و طی آن حمید و بیتا در برنامه حضور یافتند. مصاحبه‌ی حمید با رادیو فردا یکی دیگر از فعالیت‌های رسانه‌ای سایت بوده است.

سایت در میانه‌ی سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مدتی به ۸ زبان فارسی، انگلیسی، بلغاری، عربی، آلمانی، پرتقالی، دانمارکی و روسی فعالیت می‌کرد و هر بخش زبانی، از درون همان کشور اداره میشد. eMJey.com تا به امروز تنها سایت بین‌المللی مایکل جکسون با این تعداد زبان به شمار می‌آید.

همچنین وبلاگ برنامه‌ی بوردر کراسینگ بخش انگلیسی رادیو صدای امریکا، برای مدتی در eMJey.com واقع شده بود و در این سایت به روز می‌گردید.

تا کنون نام سایت در بیش از ۱۵ شبکه‌ی ماهواره‌ای برده شده است.

پس از گردهمایی حدود ۵۰ تا ۶۰ نفره‌ی طرفداران در بهمن سال ۸۳ در تهران به حمایت از بیگناهی مایکل جکسون، سایت از جانب بیش از ۱۰ سایت آمارگیری ایرانی به عنوان سایت برتر هفته انتخاب گردید.

ظاهر گرافیکی سایت نیز پس از سال ۲۰۰۶ چند بار در در سایت‌های آمارگیری انتخاب شده است.


لینک بی‌بی‌سی به صفحه‎ی eMJey.com

وب سایت بی‏بی‏سی فارسی در چندین مورد در خبرهای مربوط به مایکل جکسون به وب سایت eMJey.com لینک داده است. برای نمونه در اینجا و اینجا


eMJey.com در ویکی‌پدیا

قسمت اعظم مطالبی که از مایکل جکسون در ویکی‌پدیا می‌خوانید، از eMJey.com گرفته شده است.

همچنین طی سالها وبلاگها و وب سایت‌های گوناگون و نیز تعداد زیادی از صفحه‌های مایکل جکسون در فیسبوک، با یا بدون ذکر منبع از مطالب eMJey.com استفاده کرده‌اند.

این دو بدین معنا هستند که این سایت طی سالها توانسته است جایگاه خود را به عنوان نخستین، معتبرترین، محبوب‌ترین و کاملترین منبع مایکل جکسون به زبان فارسی در دنیای مجازی تثبیت نماید.


جامعه‌ی هواداران خارج از کشور

eMJey.com با جامعه‌ی هواداران خارج از کشور نیز در ارتباط بوده است. برای مثال مدیر فن کلاب مایکل در لاس وگاس، خانم فرح پژوهشفر یکی از دوستان قدیمی سایت است. وی دو نوبت با مایکل دیدار داشته بود. او تنها مهمان برنامه‌ی انگلیسی رادیو امجی بوده است.

farah-mj.jpg

****************************************

این دومین مقاله‌ای است که در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات سایت در این صفحه منتشر می‌شود. مقاله‌ی نخست را با عنوان "مهر تایید مایکل جکسون" مدتی پیش در این صفحه خواندید.

همانطور که می‌دانید سایت تازه بازگشایی شده است. از شما می‌خواهیم منتظر پیشرفتها و به روز شدن‌های بعدی آن باشید.

با سپاس همیشگی از شما یاران همیشگی

eMJey.com

...