...

پنجشنبه، ۹ تیر ۱۳۹۰ | 30/06/2011

ام‌جی: مرد ۴۰۰ میلیون دلاری

مجله‌ی فوربس:

گروه یوتو (U۲) طی دو سال گذشته ۳۲۰ میلیون دلار به واسطه‌ی تور جهانی خود بدست آورده است. بدین ترتیب آنها پردرآمدترین گروه موسیقی در قید حیات به شمار می‌روند. اما به هر حال عنوان پردرآمدترین موسیقیدان - در بین مردگان و زندگان - به مایکل جکسون تعلق می‌گیرد.

بنیاد سلطان پاپ از زمان فوت نابهنگام جکسون در دو سال قبل، ۴۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است. بنا بر اسناد دادگاه، بنیاد از جولای ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۰، ۳۱۰ میلیون دلار بدست آورده است. و فوربس تخمین می‌زند که از دسامبر ۲۰۱۰ تا کنون ۹۰ میلیون دلار به واسطه‌ی فروش جهانی آلبوم Michael، فروش دی‌وی‌دی فیلم This Is It، سایر قراردادها و حق پخش‌ها و حق تکثیرها؛ به این درآمد اضافه شده است.

جان برانکا، دوست دیرینه و یکی از سرپرستان بنیاد می‌گوید:

"علاقمندی جهانی پرقدرت و ادامه‌دار نسبت به مایکل، تاکیدی است بر مقام او به عنوان بزرگ‌ترین سرگرمی‌ساز تمام دوران."

برانکا می‌افزاید که بنیاد طی دو سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد خرده فروشی داشته است.

تنها موسیقی مایکل نیست که چنین پولی را به بنیاد سرازیر می‌‌سازد. از جمله پربهاترین دارایی‌های او، آهنگ‌ها و آثار موسیقیدانان دیگر است. در سال ۱۹۸۵ او ۴۷.۵ میلیون دلار هزینه کرد تا حق انتشار ۲۵۰ آهنگ گروه بیتلها را خریداری نماید. ۱۰ سال پس از آن، سونی ۹۰ میلیون دلار به مایکل پرداخت تا در این حق انتشار به نسبت ۵۰% با او شریک شود. بدین ترتیب کمپانی حق انتشار سونی/ای‌تی‌وی شکل گرفت.

امروز کمپانی سونی و بنیاد جکسون در این حق انتشار که اکنون بیش از نیم میلیون آهنگ را در خود جای داده است، شریک هستند. آهنگ‌هایی از باب دیلن، الویس پریسلی، امینم و بسیاری دیگر. کارشناسان ارزش این حق انتشار را در همسایگی ۱.۵ میلیارد دلار تخمین می‌زنند. درآمد سالانه‌ی این آهنگ‌ها، رقمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است و بنیاد مایکل جکسون نصف آن را دریافت می‌کند.

بنیاد ۱۵۹ میلیون دلار از درآمد ۳۱۰ میلیون دلاریش تا دسامبر ۲۰۱۰ را صرف پرداخت بدهی‌های مایکل، تامین مالی فرزندانش و هزینه‌ی مراسم یادبود و تدفین او کرده است. جان برانکا و جان مک کلین دیگر سرپرست بنیاد، وقت خود را صرف بستن قراردادهای جدیدی کرده‌اند که بازهم درآمد بیشتری ایجاد می‌کند و یا هزینه‌های فعلی را به نحوی پوشش می‌دهد.

هیچ شکی نیست که بنیاد همچنان از موج اشتیاقی که نسبت به مایکل جکسون در نتیجه‌ی نوستالژی از دست دادن او در جهان برخواسته است، سود می‌برد.

شاید متوسط درآمد سالانه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری غیر محتمل به نظر برسد اما با نگاهی به دیگر قراردادهای در دست انجام همچون تور سیرک دو سوله که پاییز امسال افتتاح می‌شود، می‌توان انتظار درآمد سالانه‌ای بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار را داشت. و این بیشتر از آن چیزی است که جاسیتن بیبر، کتی پری و کانیه وست در طی یک سال بدست آورده‌اند.

"آورده‌ی نقدی بنیاد طی یک سال بسیار چشمگیر است."

این را دونالد دیوید، وکیل و سرپرست امور مالی خواننده‌ی رپ، توپاک شکور می‌گوید.

"قطعا این درآمد در نهایت طی زمان کاهش خواهد یافت. اما در آینده‌ی قابل پیش‌بینی، رقم شگرفی خواهد بود. حتی نوه‌های فرزندان مایکل نیز پیش از آنکه این پول تمام شود، از آن سود خواهند برد."

منبع: eMJey.com / forbes.com

...