...

جمعه، ۱ بهمن ۱۳۸۹ | 21/01/2011

سرگذشت آهنگ Behind The Mask

Behind The Mask نهمین آهنگ از «مایکل»، آلبوم جدید مایکل جکسون است که ۱۳ دسامبر گذشته منتشر شد. این آهنگ زیبا را مایکل در دوران تهیه‌ی آلبوم تریلر (۱۹۸۲) ساخت. او این آهنگ را که توسط گروه ارکستر جادوی زرد اجرا شده بود، شنید و با سازندگان آن تماس گرفت تا ترانه‌ و موسیقی آن را بسازد و در آلبوم خودش منتشر نماید.

مازدل در مصاحبه‌ی تازه‌ای در مورد این آهنگ گفته است که سرگذشت منحصر بفرد خود را داشته است.

او ترانه‌ای برای ارکستر جادوی زرد، یک گروه الکترو-پاپ ژاپنی نوشت که مورد پسند آنان واقع شد. یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های گروه با نام رایاچای ساکاماتو ملودی را ساخت و گروه این آهنگ را در اواخر دهه‌ی ۷۰ منتشر نمود.

کویینسی جونز، تهیه کننده‌ی تریلر در سفری که به ژاپن داشت این آهنگ را شنید و با این ایده که برای آلبوم مناسب است، آن را به مایکل معرفی نمود. مایکل با او هم عقیده بود. او با تغییر ترانه و موسیقی، از این آهنگِ تکنو-کلاسیک، یک آهنگ فانک رقصی ساخت.

ترانه‌‌ای که مازدل نوشت، مضمونی اجتماعی داشت اما مایکل در سال ۸۲ از آن عاشقانه‌ای برای یک زن خلق نمود.

"من در مورد یک جامعه‌ی کنترل شده‌ی صنعتی نوشته بودم. ماسک در این ترانه بیانگر یک حالت ساکن و بی‌تحرک برای اجتماع است. وقتی مایکل این آهنگ را به دست گرفت، آن را به عاشقانه‌ای برای یک زن بدل نمود. اساس این آهنگ برای من چیز متفاوتی بود اما خوب، بله او مایکل جکسون بود و من اجازه دادم که کاری که می‌خواهد انجام دهد."

آهنگ برای آلبوم تریلر آماده شد اما به خاطر پیچیدگی‌های حقوقی انتشار نیافت. مازدل موافق بود که سود را بطور مساوی با مایکل و ساکاماتو قسمت کند. اما مدیریت ارکستر جادوی زرد توافقات را قبول نداشت.

سرگذشت این آهنگ برای ۲۵ تا ۳۰ سال به صورت یک معما ماند. همه تاریخچه‌اش و اینکه برای تریلر ضبط گردید و سپس کنار گذاشته شد را می‌دانستند. طی سالها افراد دیگری چون اریک کلاپتون، گریگ فیلینگانز، و گروه‌های الکترونیک بسیاری از جمله اوربیتالز، این آهنگ را میکس کرده و منتشر نمودند.

مازدل عقیده دارد: "این آهنگ ماجراهای خودش را داشته، زندگی آن از دستان ما خارج بوده است."

پس از فوت مایکل، تهیه کنندگان آلبوم در پی اتمام کار او برآمدند. Behind The Mask یکی از آهنگ‌هایی بود که برای قرار گرفتن بر روی آلبوم «مایکل» نامزد شد. این بار موانع قانونی بر سر راه نبود.

مازدل می‌گوید ماه گذشته که در خیابان می‌رفته است، نوای این آهنگ را می‌شنود. نفسش بند می‌آید، او چیزی در مورد خانه‌ی نهایی این آهنگ نمی‌دانست. با خنده می‎گوید:

"ترانه‌ سراها آخرین افرادی هستند که از تصمیمات کمپانی‌ها باخبر می‌شوند."

منبع: eMJey / dailycamera.com

...