...

سه شنبه، ۴ آبان ۱۳۸۹ | 26/10/2010

مایکل جکسون: ثروتمندترین ستاره‌‌ی درگذشته

مجله‌ی فوربس، مایکل جکسون را ثروتمندترین فرد مشهور درگذشته اعلام کرده، چرا که بنیاد وی طی ۱۲ ماه گذشته، درآمدی ۲۷۵ میلیون دلاری داشته است. مایکل در زمان حیاتش هرگز شماره یک فوربس نبود.

درآمد حاصل از موسیقی مایکل و فیلم تمریناتش برای کنسرت که با عنوان This Is It بر پرده‌های نقره‌ای ظاهر شد و سپس در قالب دی‌وی‌دی عرضه شد، از مجموع درآمد ستاره‌های پولسازی چون لیدی گاگا، بیانسه، مدونا و جی-زی فراتر رفت. گذشته از این، جمع درآمد تمامی مشاهیر درگذشته را نیز پشت سر گذاشت.

اما چگونه؟ با پاره‌ای قراردادهای کاری زیرکانه که توسط سرپرستان بنیادش بسته شد که مهمترین‌شان بزرگترین قرارداد تاریخ ضبط موسیقی بود: قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری با کمپانی موسیقی سونی.

در کنار این باید موارد زیر را اضافه کرد:
حق انتشار آهنگ‌های مایکل که پس از فوتش در ژوئن سال گذشته ۵۰ میلیون دلار از دل پخش‌های رادیویی و آلبومهای فروخته شده بیرون کشید. درآمد ۲۵۰ میلیون دلاری فیلم This Is It، حق ساخت ۶۰ میلیون دلاری این فیلم که توسط سونی به بنیاد پرداخت شد، درآمد ساخت بازی ویدیویی، باز-انتشار مونواک، کتاب زندگی‌نامه‌ی مایکل به قلم خودش که آنهم ۵۰ میلیون دیگر به ثروت مایکل اضافه کرد.

سرپرست بنیاد توپاک شکور، خواننده‌ی رپ درگذشته، این رقم درآمد را برای مدت یک سال اعجاب انگیز می‌خواند. او می‌گوید گرچه شیب این افزایش ثروت، در نهایت کاهش خواهد یافت، اما با گذشت زمان و انباشت سرمایه، چنان گنجی بدست خواهد آمد که حتی نوه‌های فرزندان مایکل نیز در رفاه کامل زندگی خواهند کرد.

ماه نوامبر قرار است آلبومی جدید از مایکل به بازار آید و مطمئنا درآمدزایی دیگری در پیش است.

گذشته از تمامی آهنگ‌های متعلق به مایکل، نباید کاتالوگ‌ سونی/ای‌تی‌وی را از یاد برد. مایکل حق انتشار تقریبا نیم میلیون آهنگ از لیدی گاگا، الویس پریسلی، گروه بیتلز، امینم، باب دیلن، بیانسه و ... را در اختیار دارد. این کاتالوگ به تنهایی سالانه ۲۵ تا ۵۰ میلیون پارو می‌کند.

دومین فرد ثروتمند درگذشته پس از مایکل، الویس پریسلی است با ۶۰ میلیون دلار که تا قبل از این همیشه نفر اول بود. نویسنده‌ی ارباب حلقه‌ها، جی.آر.آر. تالکین با ۵۰ میلیون دلار، چارلز شولز، خالق کمیک استریپ پیناتز با ۳۳ میلیون و جان لنون با ۱۷ میلیون در رده‌های بعدی قرار دارند.

منبع: eMJey / MTV

...