...

سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۸۹ | 28/09/2010

نبوغ مایکل جکسون: نشستی در کالج کلومبیا (همراه با دانلود آهنگ و ویدیو)

پیشتر در این صفحه خواندید که مرکز مطالعات موسیقی سیاه پوستان (CBMR) که در بزرگ‌ترین دانشکده‌ی هنر ایالات متحده، کالج کلومبیا در شیکاگو مستقر است، نشست عمده‌ای را با عنوان نبوغ بی‌حد و مرز: مایکل جکسون جهت بحث در مورد هنر و موسیقی سلطان پاپ برگزار می‌کند. این نشست طی روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر با حضور دانشجویان، استادان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، کارشناسان صنعت موسیقی و مردم عادی برگزار شد.

بانی مراسم، هری وینگر در این نشست با خودداری از به کارگیری فعل گذشته، در مورد مایکل جکسون گفت: "او یک نابغه است."

در مقام اثبات، او آهنگ‌های منتشر نشده‌ای از جکسون فایو را برای حاضرین در سالن پخش نمود که نمایانگر نبوغ مایکل جکسون، "استادی در سن و سال یک کودک" بود. از جمله آهنگی با عنوان Love Trip که توسط دایانا راس و سوپریمز ضبط شده بود و در انتهایش آواز بی‌نقص مایکل ۱۱ ساله شنیده میشود.

وینگر گفت وقتی گروه جکسون فایو در ژوئن ۱۹۷۰ کنسرتی را در Forum واقع در شهر اینگلوود، جنوب لس آنجلس در کالیفرنیا روی صحنه بردند، برای یک شب ۲۰ هزار دلار دریافت کردند که در آن زمان دستمزد بسیار بالایی بود. وینگر اضافه کرد که مایکل در پایان آهنگ I Want You Back از مهندسین صدا خواست تا ایرادی را برطرف نمایند. وینگر توضیح داد که در ۱۱ سالگی، مایکل جکسون بسیار حرفه‌ای رفتار میکرد و این باور را در تماشاچیانش برمی‌انگیخت که با یک کهنه‌ کار طرف‌اند.

قطعه‌ای که وینگر برای حاضرین در سالن به پخش گذاشت، در آلبوم صوتی The Jackson ۵: J۵ Live @ The Forum در ژوئن امسال عرضه شده بود. (آگهی بیشتر)

برای دانلود این قطعه‌ی زیبا و شنیدن درخواست مایکل ۱۱ ساله در انتهای آن، کلیک کنید.

اما بهترین بخش قطعه نوازی‌های هری وینگر، Never Can Say Goodbye با صدای مایکل ۱۲ ساله بود که بدون اتکا به نواخت آهنگین سازهای موسیقی، یک تنه ترانه را با افتان و خیزان واژه‌ها و با رعایت بی‌نقص زیر و بم‌ها به گونه‌ای استادانه پیش می‌برد، به اوج می‌رساند و آنگاه که حق مطلب ادا شده، کار را تمام می‌کند. Never Can Say Goodbye یا "توان وداع ندارم"، آهنگی‌ است خطیر با درون مایه‌ی عشق. این آهنگ در آمریکا شماره یک شده بود.

در اینجا آواز بدون آهنگ مایکل را دانلود نمایید.

SiedaGarret-MJ.jpg

مایکل جکسون - سیدا گرت

سیدا گرت که ترانه‌ی Man In The Mirror از آلبوم Bad مایکل جکسون را نوشته است، یکی از سخنرانان مراسم بود. او گفت که مایکل در تمامی مراحل ضبط و تهیه‌ی آثار موسیقی خود موشکافانه و با تمرکز اقدام میکرد، اما وقتی نوبت به دیگران می‌رسید، آنها را از شوخی‌های شیطنت آمیزش بی‌نصیب نمی‌گذاشت. گرت که با مایکل در آهنگ دیگری از همین آلبوم با عنوان I Just Can't Stop Loving You هم‌خوانی کرده است، با خنده ادامه داد:

"مایکل خود را موظف می‌دید که موجب بارآوردن خرابکاری دیگران شود. او بخش خود را می‌خواند و وقتی نوبت خواندن من می‌رسید، به من بادام زمینی یا چنین چیزهایی پرتاب میکرد و کیو (کویینسی جونز - تهیه کننده) به من می‌گفت «زودباش داری وقت استودیو را هدر میدهی.»"

شنیدن این خاطرات قدیمی در کنار قطعه‌های موسیقایی خاک خورده‌ای که هری وینگر بیرون کشید، تاثیری مضاعف و تکان دهنده داشت، به ویژه برای آنان که احترامی خاص برای مایکل قائل بودند. برای مثال یکی از همین افراد به مجریان برنامه گفت که تصنیف زندگی‌اش را نواخته‌اند.

در پایان مراسم، اسکار والدن ۷۹ ساله، یک تهیه کننده‌ی رادیو و تلویزیون در شیکاگو که روز تولدش را ۲۵ ژوئن (برابر با روز فوت مایکل) اعلام کرد، از میان حاضرین قطعه شعری احساسی را با عنوان "Oh Michael Boy" خواند و شنوندگان ایستاده وی را تشویق کردند.

سپس سیدا گرت آهنگ Man In The Mirror را با همراهی کیبورد از گریگ فیلینگنز (از نوازندگان تریلر، پرفروش ترین آلبوم مایکل و تاریخ موسیقی) اجرا کرد.

برای دانلود ویدیوی غیر حرفه‌ای این اجرا کلیک کنید.

cobb-jackson.jpg

از دیگر رویدادهای این نشست، مزایده‌ی قطعه عکسی بود که در جریان تور Bad توسط یکی از دانش آموختگان کالج هنر کلمبیا از مایکل گرفته شده و طی سالها در آرشیو شخصی عکاس بایگانی بود. این عکس ۵۰۰ دلار فروخته شد تا پولش به عنوان کمک تحصیلی به دانش جویان دانشکده‌ی عکاسی کلمبیا پرداخت شود. این عکس در ویدیوی مربوط به اجرای سیدا گرت بر روی صحنه دیده میشود.

-------------------------------------------------------------
سیدا گرت چند روز پس از فوت مایکل در سال گذشته نیز اجرای ستایشی و بسیار احساسی از این آهنگ را همراه با گروه کر مذهبی اگپ برگزار کرده بود.

او پیش از شروع به خواندن گفته بود که در روز فوت مایکل درخواست‌های بسیاری برای شرکت در برنامه‌های مختلف و صبحت از مایکل دریافت کرده بود، حال آنکه پیش از آن هیچ یک از شبکه‌های خبری به انجام چنین مصاحبه‌هایی تمایل نداشتند. گرت سپس می‌گوید تمایل ندارد بخشی از جنون رسانه‌ها باشد و بهترین شیوه‌ای که بتواند مایکل را توصیف کند، خواندن آهنگ "مرد درون آینه" است:

"طی روزهای اخیر من صدها ایمیل و پیام تسلیت و همدردی دریافت کرده‌ام. و تمامی رسانه‌های خبری از من می‌خواهند با آنها مصاحبه کنم و در مورد مایکل حرف بزنم. اما من با خودم فکر می‌کنم در روز سه‌شنبه هیچکس از من نمی‌خواست که در مورد مایکل حرف بزنم. در روز چهارشنبه هیچکس از من نمی‌خواست که در مورد مایکل حرف بزنم. (مایکل در روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن از دنیا رفت) اما حالا همه از من می‌خواهند که در مورد مایکل جکسون حرف بزنم و هر چیز بد و کثیفی که می‌دانم را به آنها تعارف کنم، اما من چنین چیزی برای گفتن ندارم (تشویق جمعیت). تنها جایی که احساس کردم می‌توانم چیزی در مورد او بگویم روز گذشته طی تمرین‌مان در اینجا بود. من گفتم که چقدر خرسندم از اینکه می‌توانم در جمعی صحبت کنم که از من نمی‌خواهد سخن ناشایستی در مورد او بر زبان آورم. من چیزی در مورد زندگی شخصی او نمی‌دانم، تنها می‌دانم که موسیقی او روح مرا لمس می‌کند (تشویق جمعیت)."

گرت پس از بیان این جمله‌ها به گریه افتاد.

برای دانلود ویدیوی آن مراسم کلیک کنید.

منبع: eMJey / chicagotribune.com

...