...

دوشنبه، ۱۴ دی ۱۳۸۸ | 4/01/2010

آیا وکلای مایکل به آنکا پول مفت دادند؟

در اواخر ماه اکتبر ۲۰۰۹ آهنگ منتشر نشده ای از مایکل بر روی امواج رادیویی به پرواز درآمد که در آلبوم همنامی نیز منتشر گردید. این آهنگ This Is It نام داشت. پس از آن فردی به اسم "پل آنکا" مدعی شد که او و مایکل این آهنگ را بطور مشترک در سال ۱۹۸۳ نوشته بودند. به دنبال اعتراض وی، وکلای مایکل او را به رسمیت شناختند و ۵۰ درصد از درآمد فروش این آهنگ را به وی دادند در حالیکه شاید آنکا در اصل نقشی در تهیه ی این آهنگ نداشته باشد.

آنکا گفت که آن دو در سال ۱۹۸۳ نام این آهنگ را I Never Heard گذاشتند. این آهنگ در سال ۱۹۹۱ توسط سفیر، یک هنرمند گمنام منتشر شد. پشت کاور این آهنگ، نام مایکل جکسون و پل آنکا به عنوان سازندگان اثر درج شده بود.

پس از آن، راجر فریدمن بلاگ نویس مشهور در اظهار نظری عجیب گفت که مایکل آهنگ آنکا را دزدیده است.

اگر فرض کنیم که این آهنگ، کار مشترک مایکل و آنکا بوده است، باید بدانیم که مایکل پیش از فوتش در صدد انتشار این آهنگ برنیامده بود و پس از درگذشت وی، وکلایش این آهنگ را از آرشیو شخصی او بیرون کشیدند و به نام او منتشر کردند. به علاوه این آهنگ یک بار در سال ۱۹۹۱ با نام هر دو نفر آنها منتشر شده بود.

نکته ی دیگر آن است که آهنگ مشترکی که مایکل و آنکا در سال ۱۹۸۳ تولید کردند، بر اساس دموی اولیه ای است که مایکل شخصا آن را در سال ۱۹۸۰ ساخته بود.

اطلاعاتی که از انجمن حقوق مولف ایالات متحده (ACA) دریافت شده است، نکته ی تازه ای را بیان میکند که وکلای مایکل کوچکترین اشاره ای به آن نکرده اند. در تصویر زیر می بینید که در سال ۱۹۸۴، مایکل جکسون آهنگی را با عنوان This Is It به ثبت رسانده بود که تاریخ خلق آن ۱۹۸۰ ذکر شده است.

thisisitmj.jpg

در میانه ی این صفحه که شامل اطلاعات آهنگ های ثبت شده از هنرمندان مختلف است، می توانید مشخصات آهنگ ثبت شده ی This Is It از مایکل جکسون را که در تصویر بالا مشاهده نمودید، بیابید.

چه بسا آهنگی که با نام This Is It منتشر شد و ادعای آنکا را برانگیخت، در اصل همانی باشد که مایکل به تنهایی در سال ۱۹۸۰ نوشته بود. و این به معنای آنست که در نهایت مایکل سازنده ی اصلی این اثر است.

اگر چنین باشد پس وکلای مایکل ۵۰ درصد از درآمد این آهنگ را به فردی داده اند که هیچ نقشی در تولیدش نداشته است.

در برخی قسمت های آهنگ This Is It، مایکل کلمات را شکسته و نامفهوم ادا میکند. انگار که تنها می خواسته به آهنگ شکل دهد. در حالیکه نسخه ی منتشر شده ی این آهنگ در سال ۱۹۹۱ این چنین نیست و ترانه اش تکمیل شده است.

مایکل در مدت حرفه اش با شکایات افراد مختلفی روبرو بود که ادعا میکردند اهنگ آنها را دزدیده است و جالب آنکه وی حتی در یک مورد از این شکایت ها بازنده نشد. مایکل با دقت و ظرافت بسیار روند خلق آثارش را ثبت مینمود و نوارهای صوتی که رویشان دموی آهنگ ها را آنگونه که به ذهنش می آمدند، ضبط کرده بود؛ بایگانی میکرد.

اما در مورد راجر فریدمن... این اولین بار نیست که صداقتش زیر سوال می رود. در سال ۲۰۰۶ وقتی ایمیل او هک شد، فاش گردید که او و مدیر برنامه ی ماریا کری ساخت و پاخت کرده بودند که راجر فریدمن به نفع کری، از تور کنسرت مدونا بدگویی کند و نقدهای تخریب کننده ای بنویسد. فریدمن اوایل سال ۲۰۰۹ به خاطر نقض قوانین از خبرگزاری فاکس اخراج شد و اکنون در Showbiz مطلب می نویسد.

منبع: eMJey / charlesthomsonjournalist.blogspot.com / faqs.org

...