...

چهارشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ | 2/09/2009

اثبات زودباوری مردم با ویدئوی قلابی مایکل

شبکه ی RTL سه شنبه ی هفته ی قبل اعلام کرد که ویدئویی که مایکل جکسون را زنده و در حال بیرون آمدن از اتومبیل پزشکی قانونی نشان می دهد، در واقع آزمونی بوده است برای سنجش میزان زود باوری کاربران اینترنت.

هفته ی گذشته RTL ویدئویی وابسته یه یک «منبع ناشناس» را در سایت یوتیوب قرار داد که در آن فردی با ظاهر مایکل جکسون توسط یک نفر همراه از اتومبیل وانت استیشن پزشکی قانونی در یک پارکینگ خارج میشوند.

در طی یک روز ۸۸۰ هزار نفر این ویدئورا تماشا کردند. گرچه این ویدئو یک روز بعد توسط همین شبکه از یوتیوب پاک شد، اما نسخه ی دانلود شده ی آن در سایت های دیگری به نمایش گذاشته شده است.

روز ۲۶ آگوست، این شبکه طی اخبار روزانه ی خود، رسما اعلام کرد که ویدئو ساختگی بوده است. هدف RTL از ساخت و انتشار این ویدئو، آزمون این مسئله بوده است که اطلاعات نادرست و دسیسه چینی ها تا چه حد می تواند ذهن مخاطبان را با موفقیت هدف قرار دهد. و به گفته ی سخنگوی این شبکه، متاسفانه تعداد زیادی گول خوردند.

با اینکه این ویدئو بسیار آماتوروار است، نور پردازی بسیار ضعیف و صدای گنگی دارد، در نزدیکی شهر کلن آلمان فیلم برداری شده است و بنابراین هر فردی باید به سادگی بتواند به جعلی بودن آن پی ببرد، اما تماشا کنندگان این ویدئو فارغ از تمامی این جزئیات، گول آرم پزشکی قانونی را خوردند که با رنگ و حروف انگلیسی روی این وانت استیشن نوشته شده بود و الغا میکرد که مکان فیلم برداری، ایالات متحده است.

سخنگوی این شبکه گفت: "ما میخواستیم نشان دهیم که چگونه کاربران می توانند به سادگی هرچه تمامتر مورد بهره برداری ویدئوهای قلابی قرار بگیرند. بنابراین ویدئویی ساختیم که مایکل جکسون را زنده نشان میداد. گرچه اکنون همه می دانند که وی از دنیا رفته است، اما واکنش مردم به این ویدئو نفس ما را بند آورد. متاسفانه بسیاری آن را باور کردند، گرچه ما سعی کردیم این ویدئو را طوری بسازیم که هر بیننده ی معمولی بتواند به جعلی بودنش پی ببرد."

شایعات و اخبار جعلی به سرعت باد در اینترنت پخش میشود و سایت های ویدئوهای جعلی، در بین سایت های نمایش دهند ه ی ویدئو، بیشترین بازدید ها را دارند.

توییتر هم راه را برای شایعات هموارتر ساخته است. هنرپیشه ی آمریکایی، پاتریک سویز که با سرطان لوزالعمده مقابله می کند، امسال پس از انتشار شایعه ی مرگش توسط هزاران توییت کننده (Twitter)، مجبور شد رسما خود را زنده اعلام کند. جف گلدبلام نیز همین طور.

سخنگوی RTL همچنین اعلام کرد که اقدام آنها در استفاده از نام مایکل جکسون برای انجام این آزمایش، طرفداران وی را برآشفته و عصبانی ساخته است: "ما قصد بی احترامی به مایکل جکسون را نداشتیم. اما نیازمند استفاده از یک نام بزرگ برای انجام این آزمایش بودیم. اگر از بریتنی اسپیرز استفاده می کردیم، طرفداران او هم شاکی می شدند."

منبع: eMJey / RTL / AP

...